Misssä on...?

Täällä voit osallistua käytävään keskusteluun, tai voit myös aloittaa uuden.

Valvoja: tempera

chain box

Misssä on...?

Viesti Kirjoittaja chain box » 25.02.2019 16:45

Niin, missä on se merimiesväki joka tuli keskinäisesti tunnetuksi 50 - 60 luvun, ja osittain vielä 70 luvunkin laivoissa, jota länsikirjallisuudessa kutsuttiin 'wandering sailors',ne tavalliset merimiehet,jotka viettivät elämänsä merimieskodeissa ja laivoissa, olivat ihan oma luokkansa, siitä ei tämän päivän merimiehet paljoa tiedä,'kesä on meidän, talvi on heidän'. Juuri sellaisesta väestä kertoo Kipling runossaan The Ballad of Fisher's bording-house', jota tiettävästi ei ole suomennettu. Mutta se että missä tämä väki nyt on kun se ei enää pääse satamaan,kun kaikki on aidattu, kun laivasta ei enää saa kotia ei työtä ei toveruutta eikä stailia enää ole.
Minä vastaan itse tähän kysymykseen.
Ne ovat isojen rekka autojen hyteissä. Sillä erotuksella kun ne entisaikojen merimiehet, jotka kaikki eivät olleet niin sanottuja vanderin sailoreita, vaan odottivat pääsevänsä vaimojensa viereen ja selän taakse kotiin.
Eläkkeelle päästyäni seitsemän vuoden ajan kiertelin Eurooppaa asunto autollani, joka ei ollut pelkästään matkailua varten, vaan ihan asumista varten. Monessa rekkaparkissa tuli tutustuttua kansainvälisiin rekkamiehiin, näiden joukossa oli paljon niitä jotka eivät omanneet muuta kotia kun tuon rekan hytin ja se oli kehittynyt samalasiseksi elämäntavaksi kuin kulku ja asuminen merimiehille vuosikymmeniä sitten.
Olen nähnyt kovaa juomista, kovaa tappelua rekkamiesten ja ulkopuolisen kesken. Olen nähnyt kuinka kovan juomisien jälkeisenä aamuna miehet nousevat ruoriin ja suuntaavat maanteille. Eräs eestiläinen rekkamies sanoi kerran, ettei esim, venäläistä rekkamiestä kovempaa luuta ole olemassakaan ne pärjäävät missä tahansa, viettävät viikkokaupalla ajoneuvojensa hyteissä, istuvat nuotiotulilla ja juovat vodkaa, ajavat liukkaiden vuoristosolien läpi ja tappelevat rosvojen kanssa. Kerran näin tien varressa pimeässä yössä tuikkeen, tarkempi tarkastelu paljasti että siinä haalattiin yön aikaa rekan pääkonetta.
Liitteet
mersu kaplschär.jpg