GOSPEL, MUSTAA MUSIIKKIA

Täällä voit osallistua käytävään keskusteluun, tai voit myös aloittaa uuden.

Valvoja: tempera

Tappajatate2

GOSPEL, MUSTAA MUSIIKKIA

Viesti Kirjoittaja Tappajatate2 » 21.12.2018 21:02

käytiin tänä iltana Lahden ristin kirkossa kuuntelemassa Gospel musiikki konserttia. Ennen vanhaa sitä ainakin skönellä negrumusiikiksi. Siihen aikaan kun minäkin olin nuori ei tajuttu, että se on rasistinen ilmaus. Sehän oli nimi mustille, tai mulateille, eikä se ole minusta vieläkään. Gospel konsertissa esiintyi Lahden Gospel kuoro, joka tuli suurelle yleisölle tutuksi
Talent Suomi TV- ohjelmassa. Se esiintyy vuosittain useissa maissa. Pääesiintyjinä olivat Krista Sivgrid ja Ira Multaharju, hän on tunnettu Gospel laulaja ympäri maailmaa. Ensi kosketukseni tähän musiikkiin tapahtui 18 vuotiaana ollesani laivan kanssa Philadelfiassa. Maissa ollessa kävelin katua pitkin ja kuuliin eksoottista musiikkia kirkosta ja päätin vilkaista sisään. Kirkko oli täynnä mustia ja kuoro lauloi musiikkia, jota en ollut itse aiemmin kuullut. Porukka mulkoili minua, koska "White Pig" uskalsi astua heidän kirkkoonsa. Eihän minulla ollut mitään tietoa rasismista, joka silloin oli maan tapa jenkeissä. Jäin kuuntelemaan tätä jumalallista laulua ja pakanakin sai iäisyyden kipinän särkyneeseen sydämeensä. Vanha musta rouva nousi ylös käytävälle, heitti kainalosauvat lattialle ja alkoi tanssia muiden kanssa. Ihmettelin kovasti ja ihastuin Gospelliin. Jenkeissä kävin, jos mahdollista mustien kirkoissa, sillä sieltä löysin ilon, jota en kristillisissä kirkoissa ole koskaan kohdannut.
Onko lukijoilla vastaavanlaisia kokemuksia muisiikista ja kirkoista :?: