MERIKIRJOJA

Täällä voit osallistua käytävään keskusteluun, tai voit myös aloittaa uuden.

Valvoja: tempera

Tappajatate

MERIKIRJOJA

Viesti Kirjoittaja Tappajatate » 11.11.2014 00:34

Lievästi näkövammaisena saan tilata kirjoja ilmaiseksi Celiasta näkövammaisten kirjastosta ja kuuntelin juuri entisen legionalaisen Sunilan pojan Kyösti Pietiläisen merikirjan hänen seilausvuosiltaan. "Kotkan poika ja Albatrossi Legionalais Petersin varhaiset merimiesvuodet" Tuntuu mies seilanneen Svenskeissä matruusiksi asti ennen muukalaislegionaan värväytymistään. Hurja kaveri on ainakin panemaan. Kirjassa hän läiskii naisia persauksille, että paikat on punaisella. Tuntitolkulla jyystää suihin. ruorijengarina hän oli ruorissa yhtä mittaa Panavan kanaalissakin koko kanavamatkan läpi syömättä, juomatta. Semmoinen poika. Ihan luettava kirja se on kylläkin. Minua vain ihmetyttää se, että hän oli puolimatruusisina Johnssonin linjan M/S Panamassa, ja mainitsee sen villin linjan laivaksi. Panama kuului Johnssonin kauko-idän laivastoon, jotka ajoivat linjalla Japani, Filipinit,Indonesia, Australia ja Uusi Seelanti. Minulle tarjottiin stujun jobia samaisessa laivassa vuonna 1965, mutta rakkaus voitti. Tämä laiva ajoikin kummallista villiä linjaa. Ruotsi, Saksa, Hollanti, Kuuba, Venezuela, Costa Rica, Panama, Chile ja takaisin keski-amerikaan ja takaisin Chileen ja sieltä Cap Hornin kautta Argentiinaan, Brasiliaan ja eurooppaan. Itse Johnssonilla kolmessa laivassa seilanneena heillä oli selvät linjat. North Pasific, South Pasific, South American East Coast line ja kauko-idän linja, josta laivat eivät tulleet eurooppaan. Näin muistelen.

12keskiviikko

Re: MERIKIRJOJA

Viesti Kirjoittaja 12keskiviikko » 12.11.2014 09:41

Olen joskus lukenut otteita ko. kirjasta ja olen samaa mieltä arvosteluista joita kirjasta on tehty, olisi varmaan ollut parempi että Kirjailija olisi itse kirjoittanut teoksensa ettei kirjaan olisi tullut näin paljon "Saunan lauteilla kuultuja juttuja" nythän lukija voi joutua myötä häpeässä( ainakin merenkulkijat) rypemään kirjaa lukiessa, niin paljon asia virheitä kirja sisältää, matruusi? komensi koko laivaa piti kaikki ruori hugit ehdotteli Kipparille ajettavat matkat kompassi suunnat sun muut. Sisaren poika joka näyttäisi olleen täysi maallikko ainakin laiva puolella ei pitäisi mennä tällaisia kirjoittelemaan. Onneksi kirjaa ei myyty kun muutama kappale ja nekin menivät kirjastoihin ympäri maata, muutenhan lukijat olisivat saaneet ihan väärän käsityksen merimies elämästä Yksin ruorissa panaman kanavalla päästä päähän, puppua koko kirja täynnä.

huru

Viesti Kirjoittaja huru » 12.11.2014 10:16

Jos jonkun pinna kestää, niin lukekaapa nämä kaksi legioonassa oloa käsittelevää kirjaa. Lyhyesti sanottuna:Jos ei olisi Pietiläistä, ei olisi Ranskan muukalais-
legioonaakaan. Kova kundi, luulisin!
Troppia ikä kaikki!

Tappajatate

Viesti Kirjoittaja Tappajatate » 12.11.2014 12:42

Joo kyllä huru on oikeassa. Olen kuunnellut kaikki Sunilan pojan kirjat ja yhdyn samomaasi. Ei siellä mammanpojat pärjänneet. Olen seilannut parin legionalaisen kanssa jotka olivat rauhallisia jo keski-ikäisiä miehiä. Kun tuli joskus kova paikka, niin nämä kaverit tekivät selvää jälkeä. Ukrainalainen "ihmissyöjä", josta olen maininnut tarinassani "Atlantic Friend", se löytyy tarinasivuilta 2012 tai 2013 oli kovakuntoinen moneen kertaan paikattu sotainvalidi. Hän rökitti kapakkatappelussa neljä heppua alle minuutin.

tuipalthesailorman

Viesti Kirjoittaja tuipalthesailorman » 13.11.2014 10:50

Tappajatate kirjoitti:Sunilan pojan Kyösti Pietiläisen merikirjan hänen seilausvuosiltaan. "Kotkan poika ja Albatrossi Legionalais Petersin varhaiset merimiesvuodet" .
Joskus Johnsonlainin Tyynenmeren linjalla seilanneena matruusina ja satamaruorissa seisoneena olin, kirjan asiavirheiden takia, yhteydessä kirjan kirjoittaneeseen veljenpoikaan, joka vastasi, että kirjan tapahtumat ovat juuri sellaiset kuin Kyösti Pietilä kertoi. Hän sanoi olevansa vastuussa vain kielen sujuvuudesta, kielikuvista ja oikeinkirjoituksesta.

Mainitun kirjan sisältö on saanut minut suhtautumaan hyvin kriittisesti Pietiläisen kertomiin legioonakokemuksiin, tulee väkisinkin mieleen, että ovatko ne samanlaista p****kaa. Olen kyllä lukenut Pietiläisen kirjat.

Lauri

Viesti Kirjoittaja Lauri » 13.11.2014 14:04

Luettu on, ja mielipiteet kokolailla samanlaiset.
Tästä tulee vaan mieleeni se kysymys, jonka Tuipal jo esittikin, että onko muukin samaa skeidaa.
Lähinnä meinaan noin yleistasolla. Kun itse löytää oman ammatin piiristä tehdyissä kirjoissa, artikkeleissa, ohjelmissa, leffoissa yms. yms. silkkaa lannotetta, niin mitä muuta meille tarjotaan. Esim sairaalamaailmasta, rekkahommista, sanomalehdenteosta, rakentamisesta yms. yms. Liekö kaikki ihan vaan skeidaa, eli mikään ei ole ihan oikein, eikä totta, kaikki vaan sinne päin?
Luo tässä nyt sitten valistunutta maailmankuvaa, perkele!

Tappajatate

Viesti Kirjoittaja Tappajatate » 14.11.2014 15:24

Eräs kaverini, joka tiesi minun joskus seilanneen maailman meriä lykkäsi kouraani merikirjan, jonka oli ostanut kauppatorilta. Kirja on Eino Penttilän, entisen juopon/pummin kertomus omasta elämästään laivoilla ja pummilla ei puolilla maailmaa vuosien ajan. Kirja KATKERAT SATAMAT (Helsinki 1973 Surdus Ab) kertoo todellisen tarinan koneessa seilanneesta moottorimies/sähkömies/konemestarista, siis koulutetusta kaverista. Hänestä tuli krooninen alkolholisti ja joutui virumaan vankiloissakin eläessään pummina. Hän oli seilannut svenskeissä ja normanneissa ja jossain jenkki botskissakin. Lopulta hän raitistui AA:n avulla ja perusti liikeyrityksen Helsinkiin ja avioitui. Minusta kirja oli karmea itsetilitys kaverista jonka viina meinasi viedä lopullisesti ja sujuvalla kynällä kirjoitettu. Sen verran itsekin olin Köpiksessä samankaltaisessa seurassa osasin samaistua kirjoittajaan.
Mikäli joku haluaa kirjan luettavaksi, niin pannaan opus kiertämään porukan kesken.
Otapa yhteyttä. Tate

Roope

Viesti Kirjoittaja Roope » 14.11.2014 20:07

Tate terve.Mikäli kirja ei ole lähtenyt kiertoon,saako sen?Laittaisin seuraavalle.Osoite olisi Tipellä luultavasti?Kirjoista mainitakseni,kuinka hienoa on yhteistyö pohjoismaissa,kysyin Porvoon kirjastosta kahta uutta merikirjaa,kului vajaa neljä tuntia,kaveri soitti,toinen opus löytyy Norjasta,ja toinen Tanskasta!!!Eilen tuli eka,cruiseships,The small scale fleet.Trondheimista tuli,lainaushinta 10E!!!Kattaako edes postikuluja?Eli kannattaa kysellä kaukolainauksia ulkomailta,jos noin hyvin homma toimii.Hyvää syksyn jatkoa sivuille.Roope

Tipe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Tipe » 14.11.2014 20:34

Roope kirjoitti:Tate terve.Mikäli kirja ei ole lähtenyt kiertoon,saako sen?Laittaisin seuraavalle.Osoite olisi Tipellä luultavasti?Kirjoista mainitakseni,kuinka hienoa on yhteistyö pohjoismaissa,kysyin Porvoon kirjastosta kahta uutta merikirjaa,kului vajaa neljä tuntia,kaveri soitti,toinen opus löytyy Norjasta,ja toinen Tanskasta!!!Eilen tuli eka,cruiseships,The small scale fleet.Trondheimista tuli,lainaushinta 10E!!!Kattaako edes postikuluja?Eli kannattaa kysellä kaukolainauksia ulkomailta,jos noin hyvin homma toimii.Hyvää syksyn jatkoa sivuille.Roope
Tarkoitathan Roope sitä Porvoon osoitetta? Laitan sen Tatelle sähköpostiin. Minäkin voin sen kirjan jossakin vaiheessa lukea, mutta kevättalvella vasta. Pitää saada nämä keskeneräiset asiat ensin ruotuun ;)
Kohtuus kaikessa - kohtuudessakin.

Lauri

Viesti Kirjoittaja Lauri » 15.11.2014 10:58

Minusta tämä Penttilä on kirjoittanut kolme kirjaa, yksi tuo "Katkerat satamat", toinen oli (muistaakseni) "Merielämän armottomat kasvot", lisäksi oli yksi, jonka nimeä en muista, mutta siinä jäi juoppo merimies maihin ja perusti kortonkikaupan, taisi peräti päätyä kauppaneuvokseksi. Nuo kaksi ensimmäistä saattoivat olla omaelämänkerrallisia tilityksiä, kolmas kai ihan fiktiota.
Hyvin pitkään harkitsin banaaniviljelyksen aloittamista mökilläni, nämä teokset lannoitteena, sen verran tukevaa skeidaa nuo, mielestäni, olivat.
Mutta, kuten monesti todettu, makuasioista ei, kertakaikkiaan, voi kiistellä.

Vastaa Viestiin