Uutta merimieslukemista!

Täällä voit osallistua käytävään keskusteluun, tai voit myös aloittaa uuden.

Valvoja: tempera

tuipalthesailorman

Re: Uutta merimieslukemista!

Viesti Kirjoittaja tuipalthesailorman » 15.03.2013 10:05

Ei nyt ihan Tipen kirjaan sisällöstä, mutta sitä sivuavaa.
Köyhänä kirjan ostin Elisalta aikomuksenani lukea se IPadilla. Maksoin ja siihen asti kaikki meni hyvin. Sen jälkeen hieman huonommin.

Asensin kirjan Macciin, rekisteröin Adobe Digitalin, asensin IPadiin Bluefire Readerin ja lähetin kirjan emailin liiteenä IPadiin. Kirja on nyt IPadissa, mutta se ei aukea Bluefire Readirissa Adobe Digitalin tunnuksilla, kuten pitäisi. Pari päivää olen tapellut asian kanssa ja kokeillut erilaisia asioita ja uudelleen latauksia. Ei toimi.

Tilanne ei ole aivan toivoton, sillä kirja on Macissa ja sieltä sen pystyn lukemaan, mutta voipi kestää.

IPadin kanssa on syytä olla tarkkana, varautua ongelmiin tai olla joku muu kuin minä.

stadi

Viesti Kirjoittaja stadi » 15.03.2013 16:32

taitaa olla paras että me suuret ikäluokat tyydymme lukemaan kirjoja "oikeasti". ihan hyvin sujui lukeminen perineessä muodossa. muistan hyvin Velsenissä makaavat sellu- ja pöllilaivat, kun oltiin Amsterdamiin matkalla.
ettei vaan ollut just Velsenissä kun jostain syystä koneoppilas ei ollut porukan suosiossa, taisi olla ainoa jolla oli enää rahaa eikä suostunut jakamaan muiden kanssa. auttaakseen hänen pölkkypäätä toimimaan oikealla tavalla otimme kaijalta muutaman propsiin ja heitimme hänen bunkkaan. onneksi se ei ollut nukkumassa.....
en muista että siitä sen suurempia jälkeenpäin, pöllit oli aamulla täkillä, ja tehtiin niistä fendarit.
niin, kirjaa piti kehua. todella kivasti tehty. tällaista lukisi mielellään enemmänkin

Mikko J

Viesti Kirjoittaja Mikko J » 15.03.2013 18:02

Kerrankin oli konehuoneesta juttua,ei mun mielestä ollenkaan liikaa.Semmosta se oli ennen vanhaan,mikään ei toiminut automaattisesti.Satamaan tulo ja lähtö oli tosi vipinää moottorimiehellä kun joutui lämpöjä säätään ja ilmakompuraa käyttään samaan aikaan,sitten kun oli kaksi pääkonetta ja niitä tietenkin ajettiin eritahtiin oli vielä enemmän vipinää.Kyllä mullakin on jäännyt mieleen kova työmoraali ja itse olin vähän saman tapainen kuin Tipe kirjoittaa,mullakin taisi olla 8kk oppilaana kun sain moottorimiehen jobin 18 v. vanhana 1967.Hyvää tarinaa toivotaan kirjailijalle kirjoitusvireen jatkumista.

tuipalthesailorman

Viesti Kirjoittaja tuipalthesailorman » 16.03.2013 19:33

Pidin kirjasta, se oli parempi kuin odotin. Tipen ennakkomainoksena käyttämä lainaus ei jostain syystä kolahtanut minuun.
Konehuoneesta taisin oppia enemmän kuin opin aikanaan niissä 23 aluksessa, joissa seilasin. Yllättävän mielenkiintoista.
Luin kirjan IPadillani, kuten aionkin, mutta se onnistui vain Tipen avulla.

Lapplander

Viesti Kirjoittaja Lapplander » 18.03.2013 11:02

Sain Tipen kirjan käsiini Lauantaina,ja samalla lukemisella se meni kannesta kanteen.On tosi hienoa,että nämä sen ajan olojen kuvaukset jäävät jälkipolville.Itselleni tuli mieleen Österbottenin kanssa tehdyt Velsenin reissut,uli 50 vuotta sitten,samoin Papa ja Vauxhal.Hyvä Tipe.

tunari

Viesti Kirjoittaja tunari » 18.03.2013 15:43

Lapplander kirjoitti:Sain Tipen kirjan käsiini Lauantaina,ja samalla lukemisella se meni kannesta kanteen.On tosi hienoa,että nämä sen ajan olojen kuvaukset jäävät jälkipolville.Itselleni tuli mieleen Österbottenin kanssa tehdyt Velsenin reissut,uli 50 vuotta sitten,samoin Papa ja Vauxhal.Hyvä Tipe.
Olin Österbottenissa 15.9.52 - 26.4.53 ja kävimme myös New Yorkissa.
Olimmeko ehkä samaan aikaan.

Lapplander

Viesti Kirjoittaja Lapplander » 18.03.2013 19:37

Tervehdys Tunari ,olin Österbottenissa -58 syksystä -60 Kesäkuuhun.Oli muuten hyvä laiva ja hyvä porukka.

cocinero

Viesti Kirjoittaja cocinero » 20.03.2013 07:14

Suuret kiitokset Tipelle kirjasta.
Se valoitti omaa ajattelutapaa paljon.

Tällä sivustolla on meitä kahdenlaisia seiloreita,ne jotka tekivät koko leipätyönsä merellä ja
sitten niitä jotka siellä viettivät joitakin nuoruus vuosia.
Tipe kuvaa hienosti juuri sitä mitä itsekin sain laivoilta, opin työhön, vastuuseen ja elämään.
Niitä olen sitten käyttänyt hyväkseni matkani varrella eri töissä, omissa yrityksissä, eri maissa missä olen asustellut.
Siitä pojan koltiaisesta joka sai kenkää oppikoulusta, kansalaiskoulusta ja rippikoulustakin kaksi kertaa, armeijasta sai vain ehdot,
tuli kuitenkin vastuuntuntoinen ihminen.
Kaiken tämän opin minäkin aivan kuin Tipe kirjoittaa laivoilta.
Kiitokset teille jotka läksitte merelle 50 ja 60 luvulla, itse kun olin nuori koltiainen 70 luvulla, sain opin teiltä.

Velsaenissä en ole käynyt, mutta Iijmuidenissa ja sieltä pääsi junalla Amestrdamiin, Texelbaari oli vielä elossa,
liekö enää sama, mutta samat menot.

Hyvää luettavaa, pysähdyin miettimään montaa asiaa kirjan jälkeen.

Cocinero

laivapoika

Viesti Kirjoittaja laivapoika » 21.03.2013 13:51

Halki jään ja lumien tuli kirja tänne välimeren rantakaupunkiin,ihan käteen tuotuna.Kirja sai ajattelemaan ja muistelemaan aikaa joka ei koskaan palaa,tosi hyvä kuvaus nuoresta miehestä ja työstä josta tykkää.PALJON KIITOKSIA

Tipe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Tipe » 21.03.2013 18:39

Kiitos paljon kaikille tilaajille, lukijoille ja tänne lukukokemuksistaan kirjoittaneille. Posket punoittaen olen arvioita lukenut, mutta pidän jalat maassa ja tiedän rajallisuuteni.
Erikoinen kiitos kuuluu myös niille kavereille jotka ovat henkilökohtaisesti myyneet kirjoja ystävilleen, toimineet siis hyvinä kirjakauppiaina.
Kiva kuulla myös, että kirja on tullut perille Välimeren rannalle ja naapurimaahamme Ruotsiin.

Olin välillä niin tohkeissani, että lähetin eräälle tilaajalle kirjan kahteen kertaan, ja pari tilaajaa on saanut karhuta maksutietoja, kun en niitä "henkipäällä" muistanut lähettää.
Taitas olla hyvän jutun ainekset kasassa tuosta postitusruljanssistani, muutama pikkumoka siinä tuli. Varsinkin "laskujen" laiminlyönnin jälkeen ajattelin, että jäiköhän mulla, yli kaksikymmenvuotisen yrittäjäurani aikana paljon töitä laskuttamatta, sillä olin silloinkin monesti "henkipäällä", mielenkiintoisia töitä tehdessä.

Kirjoja on vielä myynnissä ja tein kirjan tilaamista helpottamaan sähköisen lomakkeen kirjan mainossivulle.

Hyvää kevään odottelua kaikille! :D
Kohtuus kaikessa - kohtuudessakin.

Vastaa Viestiin