Verotus

Täällä voit osallistua käytävään keskusteluun, tai voit myös aloittaa uuden.

Valvoja: tempera

12keskiviikko

Verotus

Viesti Kirjoittaja 12keskiviikko » 16.01.2013 10:39

Täällä on paljon ulkolaissa seilanneita ,ottaisin mielelläni keskusteluun Vit..sen anteeksi verotuksen Omalta osaltani maksan eläkeestäni kahteen maahan Ruotsiin ja Suomeen ensin Skatteverket verottaa ja perässä tulee pieni urhea Suomi Meidän veroherrat on aina toitottaneet aina että Suomi ei tunne kaksoisverotusta mutta toimii toisin, asia oli myös EU tuomioistuimessa mutta jotenkin verottaja onnistui terveys maksuihin vedoten tämänkin kotiin vetäneen.On otettava huomioon myös tämä fakta ulkomailla seilanneet eivät ole olleet rasittamassa suomen terveyden huoltoa vaan ovat maksaneet maksunsa ko maahan Tämä vuodatus osaltani johtuu siitä että joka vuosi tulee kaupan päälle myös mätkyjä viime vuonna 870 eu ja älkää sanoko niinkuin verovirastosta sanottiin,olet maksanut liian vähän veroja olen kaks ikertaa nostanut veroprosenttia MUTTA KUN MIKÄÄN EI RIITÄ TÄSSÄ VEROTUKSEN IHANNE MAASSA.

Mikko J

Re: Verotus

Viesti Kirjoittaja Mikko J » 16.01.2013 14:38

Valitettavaa mutta totta,verotus tapahtuu kaksinkertaisesti.Itse jäin juuri eläkkeelle viime vuoden lopulla. Jätin eläkeanomukset Ruotsiin ja Norjaan.Käsittelyaika kuulemma lähes vuosi.Veroviraston nettisivuilta etsin tietoa ulkomaan eläkkeistä,siellä oli selvästi esillä ulkomaan eläkkeet lasketaan Suomen eläkkeen lisäksi siitä lasketaan vero.Vähennetään kuulemma ulkomaille maksettu vero.Olen varmasti loppuvuodesta viisaampi tässä asiassa.Joka tapauksessa verotus nousee.

tempera

Viesti Kirjoittaja tempera » 16.01.2013 15:16

:geek: Itse olin 4 vuotta normanneissa ja odottelen tietoja sieltä. Ensimmäiseen normanniin kun menin niin näin 12keskiviikon kantamassa provianttia Gripsholmiin Le-Havressa 1970

12keskiviikko

Viesti Kirjoittaja 12keskiviikko » 16.01.2013 16:24

Jess Tempera olen ollut kummassakin Kungsholmissa sekä Cripsholmissa yllättävän mukavia seilata jos sai olla päivämiehenä panen jossain vaiheessa kuvia näistä kaunottarista olivat meinaan laivan näköisiä kun verrataan tän päivän pasiseereihin.Tästä verotuksesta vielä että mitään et mahda ,laillistettu ryöstö mun mielestä,silloin alussa yks verovirkailija sanoi kun yritin saada jotain tolkkua tähän verotukseen että tämä on kaksois verotusta ei siitä mihinkään pääse tosin ympärille vilkuillen ettei esimies kuule.[attachment=0]Ocean_Terminal_Hong_Kong_72_2.jpg[
Liitteet
Ocean_Terminal_Hong_Kong_72_2.jpg

12keskiviikko

Viesti Kirjoittaja 12keskiviikko » 16.01.2013 16:50

PS Älkää menkö samaan vipuun kun minä menin,ensimäinen eläke tuli taannehtivasti eli ensimmäinen eläke oli 48 tuhatta markkaa jolloin läpyttelin handuja yhteen,mutta mutta seuraavana vuonna tuli mätkyjä melkein 19 tuhatta markkaa tää olis pitänyt ilmoittaa verovirastolle näin ne sen mulle selitti. no otin yhteyttä Ruotsin Skatteverkettiin ja sieltä ilmoitettiin että he ilmoittavat suoraan Suomeen kaikki tiedot verotuksesta.Tämä ensimmäinen eläke oli sen vuoksi niin suuri kun sinne oli kertynyt eläkettä pitkältä ajalta.Suomen byrokraatian rattaat ei toiminut ja Svenskit ei tienny minne maksaa eläkkeen ja tämä vai sen takia että jouduin toimimaan Suomen veroviraston kautta( mulla oli eläke tuloja myös maista).

merimies

Viesti Kirjoittaja merimies » 16.01.2013 17:40

Alkaa ny perhana pelotelko. Mulla lahti juuri elakepaperit Suomeen. Ensinnakin. Olin yhteydessa Suomen verovirastoon ja kysyin mita mun pitaa tehda tulevan vanhuuselakkeen suhteen, niin vastaus oli: Ei mitaan. Kaikki lasketaan automaattisesti tyo -ja vanhuuselake jne...... Sitten ei mennyt kuin viikko, kun sain suurinpiirtein puolikiloa kaavakkeita jotka tulee tayttaa. Ja huippuna kaikessa on, lahettaja ei ollut Suomen Verovirasto, vaan Australian Department of Human Services, joka valmistelee taalla elakkeet. Mutta kaavakkeet ovat Suomen Verotoimiston kaavakkeita. Ausseilla ja Suomella on Social Security Agreement, johon sisaltyy, terveys,tyo/tyottomyys ja veroasiat. Nyt sitten jaa nahtavaksi paljonko elakkeita kertyy, kun niita on tulossa ( kai ) Suomesta, Ruotsista ja Australiasta. Ja kun teita kuuntelee, Suomineito ei anna mitaan ilmaiseks, vaan verottaa verotettua. Huh!!!

timppa

Viesti Kirjoittaja timppa » 16.01.2013 18:17

Alla olevassa liitteessä antaa lohdutuksen sanoja Irwin Goodman.

http://www.youtube.com/watch?v=Td49hVibIK0
"Navigare necesse est, vivere non est necesse".

12keskiviikko

Viesti Kirjoittaja 12keskiviikko » 16.01.2013 19:14

Ja vielä tästä verotuksesta silloin alussa kun setvin tätä eläke asiaa niin verovirkailijan ehdotus oli:"Luovu Ruotsin merimieseläkkeestä niin pääset pienemmällä verotuksella"S....na tätä touhua joskus on tullut mieleen kun oltiin Cripsholmin tyynenmeren risteilyllä että olis pitänyt simmata maihin ja jäädä halvemman verotuksen maahan mene ja tiedä ?.

SaLe

Viesti Kirjoittaja SaLe » 30.01.2013 12:41

Olin 60-luvulla Ruotsissa kolmessa laivassa (mm.Kungsholm) ja kolmessa maatyöpaikassa n.5v.
2000-luvun alussa kun hain Merimieseläkettä niin MEK:n ystävällinen rouva kysyi, että
oletko ollut muissa pohjoismaissa töissä ja kun kerroin tästä Ruotsin vierailusta niin
hän pyysi toimittamaan kaikki tiedot heille niin asia hoituu, näin tehtiin ja kaikki O.K.
Taannehtivaa summaa en enää muista mitenkä sen kanssa kävi, verotettiinko?
Skatteverket lähetti kuun alussa taas paperin missä kerrottiin, että verotuspäätös on
samansisältöinen edellisvuosiin verrattuna. Lapun takapuolella on mm. seuraava teksti
" Eläke (paitsi lapseneläke) sekä sairaus-ja aktivointikorvaukset, joita Ruotsin vakuutuskassa
ja Ruotsin eläkeviranomainen maksaa sosiaalivakuutuslainsäädännön mukaisesti, ovat veronalaista tuloa,
jos niiden summa ylittää vapaamäärän.Vuoden 2013 vapaamäärä on 2 856 kr jokaista
maksettua korvauskuukautta kohti." Minun tapauksessani maksettava summa jää alle
eli kumpikaan maa ei peri veroa mutta Suomessa peritään sairausvakuutusmaksu.

FinnDane
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FinnDane » 30.01.2013 20:41

Minuakin tämä aihe kiinnostaa, koska seilasin suomalaisissa 13 vuotiaasta 18 vuotiaaseen. Soitin tuonne Kööpenhaminan Suomen Suurlähetystöön ja sieltä selittivät, että pitää ottaa yhteyttä Suomen Eläkeviranomaisiin ja Merenkulkuhallitukseen (?)....mietin vaan sitä, että mitä mahtaa Merenkulkuhallituksella olla näissä asioissa tekemistä.

Se mikä minua eniten kiinnostaa ja pitää tässä talven aikana selvittää on, että esimerkiksi Tanskasta saa täyden eläkkeen, kun on ollut 40 vuotta töissä Tanskassa. Minulla nuo 40 vuotta tulevat täyteen 6 vuoden kuluttua. Ajattelin vaan, että mahtaakohan Pohjoismailla olla joku sopimus, että toisessa pohjoismaassa hankittu työ/ asuminen voidaan laskea mukaan noihin 40 vuoteen. Siinä tapauksessa minulla, kun 13 vuotiaana aloin maksamaan jonkinlaista veroa Suomeen olisi nuo 40 vuotta jo täynnä ja voisin virallisesti tai epävirallisesti muuttaa Filippiineille.

Minä olen ollut kirjoilla Tanskassa -70 luvun lopulta vaikka muaalla olenkin välillä asunut. Suurin osa seilauksista on ollut Tanskan lipun alla ja sitten tulevat nuo mukavuuslippulaivat ja pari sakemannia plus noin 8 vuotta Tanskassa maissa yksityisyrittäjänä.

Kolleegani jäi viime keväänä 60 vuotiaana varhaiseläkkeelle ja lähtI heti palloa kiertämään purjeveneellään. Minulla kyllä vielä useampi vuosi ennenkuin on sellaiseen mahdollista eläkkeen turvin.

Vastaa Viestiin