HAVERIT. MS GOOLAROO

Täällä voit osallistua käytävään keskusteluun, tai voit myös aloittaa uuden.

Valvoja: tempera

Tappajatate2
Viestit: 808
Liittynyt: 01.12.2015 20:30
Paikkakunta: Lahti

HAVERIT. MS GOOLAROO

Viesti Kirjoittaja Tappajatate2 » 29.11.2020 12:25

Goolaroon haveri. Trans Atlanticin laiva, joka ajoi kauko-idän liikennettä. Australia-Uusi Seelanti ja Afrikan rannikot. Upposi Harmajan edustalla. Kämppäkaverini Anjo mynstrasi laivaan moottorimieheksi ja kertoi minulle myöhemmin tapahtuneesta. Transsareissa seilasi aikoinaan monia suomalaisia skönöjä. Olisin itsekin mielelläni mennyt eksoottiselle linjalle. Nyt Transsaria ei enää ole. Laivojen nimet olivat pilvimuodostelmien nimiä, kuten Staros, Stratos, Gumulus, tai australian alkuperäiskansojen kielistä. Jos joku lukijoista on seilannut kyseisillä laivoilla, niin pistäkääpä muistoja palstalle. Havereista saa tietoja Wikipedia.sta googlettelemalla.

Tappajatate2
Viestit: 808
Liittynyt: 01.12.2015 20:30
Paikkakunta: Lahti

Re: HAVERIT. MS GOOLAROO

Viesti Kirjoittaja Tappajatate2 » 30.11.2020 15:32

FINN BALTiGIN HAVERI

Malmiproomu FB upposi Koverharin edustalla vuonna 1996. Löytyykö lukijoista henkilöitä, jotka voivat valottaa onnettomuudesta? Löytyykö tuttuja, jotka menehtyivät, tai elävien kirjoissa olevia, jotka voivat kertoa tositarinaa tapahtuneesta :?:

Eerikk11
Viestit: 122
Liittynyt: 13.05.2012 08:32

Re: HAVERIT. MS GOOLAROO

Viesti Kirjoittaja Eerikk11 » 04.12.2020 16:39

Kaksi entistä seilauskaveria kuoli tuossa Finnbalticin haverissa. Kaatuminen johtui ns vapaasta nestepinnasta. Esim. Estonia kaatui samasta syystä. Vapaan nestepinnan vaikutus aluksen vakavuuteen on erittäin suuri. Vakavuuslaskelmissa missä otetaan huomioon esim. painolastitankissa lilluva vesi on laskukaavassa tankin leveys korotettu potenssiin kaksi. Arkielämässä monilla on varmaan kokemusta kottikärryillä kuskatusta vesi tai betonivalukuormasta. Kottikärryjä on vaikea pitää pystyssä. Esim. viljalasti on niin liukasta tavaraa että se käyttäytyy kuin vesi. Toistuvien havereitten vuoksi viljalasteille jouduttiin aikoinaan asettamaan erinäisiä sääntöjä. Piti olla vakavuuslaskelma ennenkin sai lastausluvan. Jos ruuma jäi vajaaksi se vaati joskus väliseinä rakentamista tai pintakerroksen säkittämistä. Nielsenin Sevilla sarjan laivoissa oli sallittu yksi vajaa ruuma, muitten piti olla täpötäynnä.
Luleåssa lastattiin taivasalla varastoitua malmia laivoihin. Malmi oli litimärkää joinakin vuodenaikoina. Finnbalticin edellinen päällikkö oli informoinut varustamoja asiasta ja varoittanut vakavuusongelmasta.

Roope
Viestit: 66
Liittynyt: 07.11.2010 18:26

Re: HAVERIT. MS GOOLAROO

Viesti Kirjoittaja Roope » 04.12.2020 19:35

Moi.Vuosi oli 1990kun pusku meni nurin.Transatlanticista pitää mainita et heillä oli maailmankartta,jossa oli merkattu heidän laivalinjat.En ole upeampaa karttaa kohdannut.Olisin saanut ostaa sen,mut oltiin hieman "maisteltu"ja asia sillä kertaa unohtui.Seuraavalla kerralla kun tapasin hepun,kenen kämpässä se kartta oli,hän oli muuttanut.Kartta oli asunnon omistajan,mut kaveri olisi myynyt sen parilla kossupullolla,nyt on myöhäistä,kartta on menetetty.

Mikko J
Viestit: 21
Liittynyt: 09.10.2011 16:00

Re: HAVERIT. MS GOOLAROO

Viesti Kirjoittaja Mikko J » 10.12.2020 15:41

Olin moottorimiehenä 1969-70.Transin M/S Minnesota.kuljettiin Afrikan länsikustia melkein joka paikassa.Ihan hyvä oli seilata siinä.Mun entinen seilauskaveri selvisi Finnbalticin nurinmenossa.

ahtaaja
Viestit: 438
Liittynyt: 04.08.2011 16:42

Re: HAVERIT. MS GOOLAROO

Viesti Kirjoittaja ahtaaja » 10.12.2020 17:28

Tipe laittoi aikoinaan kuvia tuosta haverilaivasta "Bongarikuvia" osastolle ja siellä "Maailmalla tapahtuu" osioon.

Vastaa Viestiin