Navikointi

Täällä voit osallistua käytävään keskusteluun, tai voit myös aloittaa uuden.

Valvoja: tempera

kurittu

Navikointi

Viesti Kirjoittaja kurittu » 23.08.2020 05:05

Keskustelin tossa jokunen päivä sitten erään palstalaisen kanssa puhelimessa, purjehtimisesta ja meren käynnistä yleensäkkin.Hän on erittäin kokenut purjehtia ja merenkäviä itse ja omistaa ison purjeveneen pitkälti yli 10 metriä pitkän.Puhuimme myös itsepurjehtimisesta(yksinpurjehtimisestä) joka on rankkaa touhua ja erittäin vaarallista .Siinä samalla tulin kysyneeksi,että kuinka on navikoinnin kanssa vai luottaako hän nykyajan tekniikkaan ja katsoo sijainnin vain koneilta.Tiesinhän minä jo vastauksen etukäteen,joten hän ei tarvitse minkäänlaisia apuvälineitä, vain navikoi normaalisti vanhalla tavalla.Kuinka on muiden palstalaisten taidot jotka veneilevät?Täkki päällystö voisikin tässä lyhyesti ja yksinkertaisesti kertoa, kuinka päivällä esimerkiksi navikoidaan auringosta tai yöllä tähdistä.En tarkoita mitään pitkää kouluselostusta, vain lyhyttä pientä ohjausta navikointiin vanhalla tavalla.Aina se ei ole niin helppoa kuin luulisi.Eräässä laivassa 70 luvulla olin 00-04 vahti ja vahti oli juuri vaihtunut,prykällä oli vielä kipparikin silloin,jostain kumman syystä piti navikoida tähdistä.Försti hikoili siinä naviskassa merikartta nenänsä ala ja yritti saada paikkaa aikaiseksi ,kipparikin kävi siinä puhaltamassa förstin niskaan muutaman kerran,kolmannella kerralla kippari kysyi förstiltä,että tuleeko siitä mitään vai vaihdetaanko miestä,försti siinä nolona touhusi ja saikin sitten viimein työnsä päätettyä.04 00 kun vahti päättyi ja meidän aika oli katsoa sijainti niin meille ei tullut paljoa matkaa ,koska försti oli laskenut sijaintinsa aivan väärin. Näiköhän försti tressasi,kun kippari pyöri siellä prykällä myös.