Haverit

Täällä voit osallistua käytävään keskusteluun, tai voit myös aloittaa uuden.

Valvoja: tempera

tuipalthesailorman

Re: Haverit

Viesti Kirjoittaja tuipalthesailorman » 29.09.2012 18:02

skipper kirjoitti:Vääntäkää tuo suomeksi,mitä tuossa sanomissa kerrotaan....
Ole hyvä, pähkinänkuoressa:

St. Combs, Skotlanti 10.12.1959

Suomalainen merikapteeni ei jätä alustaan
Rahtilaiva Annan päällikkö, 52 -vuotias Jukka Vuorio ei suostu poistumaan karilla olevasta aluksesta. Anna ajautui Skotlannin kallioiselle rannalle voimakkaassa, kolme päivää kestäneessä myrskyssä. Annan 17-henkinen miehistö jätti aluksen viime tiistaina, mutta Vuorio kieltäytyi lähtemästä laivasta, joka oli ollut hänen kotinsa 25-vuotta. Myös varustamo on käskenyt Vuoriota jättämään aluksen, mutta hän ei suostu. Vuorion sankarillista käytöstä ihailevat monet, mutta eivät tilannetta seuraavat meripelastajat, joilla olisi omasta mielestään pelastustöitä muuallakin. Vuoriolla on muutama yhtiön osake.

Pyyntö oli sen verran ystävällisessä muodossa, että rohkenen epäillä skipperin laittaneen nimimerkkiinsä vahingossa ässän. Oikea nimitys lienee "kipper".

tts

Hevosmies

Viesti Kirjoittaja Hevosmies » 30.09.2012 12:48

skipper kirjoitti:Terrier, kompuroinut kiville 21.1-22.1 1964 välisenä yönä...mukana myös avustamassa ruotsalainen Ajax..mitä sanoopi tähän "hämis"... :idea:

Lehtileikkeet:
Apu-Lehti 1.2.1964
Lennokkaasti kerrottu Terrierin kivilleajo APU-lehdessä.
Minä välitin Hämiksen kuvat tänne ja sain kyseltyä tarkemmin haverista. Kuten jo kuvien yhteydessä sanotaan niin vuosilukukin oli epävarma ja tämä juttu tulee vielä minun kauttani niin epävarmuus kasvaa potensiin neljä.
Kyselin Hämikseltä tuosta Ajaxsista ja hän muistaa että Herkules ja Helois tulivat paikalle ensin ja myöhemmin kaksi ruotsalaista meripelastusalusta, toisen nimeä ei muista. Ruotsalaiset johtivat operaattiota. Tehtiin pyöreitä päiviä pari kuukautta ja hinattiin Terrieri Hesaan Wärtsilän telakalle. Siinä lyhykäisyydessään vastaus. Ei läheskään niin lennokas kuin Apu-lehdessä, mutta koetetaan nyt kuitenkin muistaa että nämä jutut ovat puolenvuosisadan takaa (muisteltuna). Hienoa että tuollaisia dokumentteja löytyy kuin tuo Apulehden juttukin oli. Ehkä Nykäsen Matin edesottamuksiakin todistellaan 50 vuoden kuluttua Hymylehden juttujen perusteella.

ahtaaja

Viesti Kirjoittaja ahtaaja » 25.11.2012 17:11

henrikki

Viesti Kirjoittaja henrikki » 17.12.2012 22:44

Tällainen haveri sattui Prontolle siinä oloaikanani vuonna- 72
Raportissa viitataan "legendaariseen" kapteeniin, sehän oli itse v Veijalainen, :o
http://www.merioikeus.com/8

skipper

Viesti Kirjoittaja skipper » 12.05.2013 12:31

skipper kirjoitti:Terrier, kompuroinut kiville 21.1-22.1 1964 välisenä yönä...mukana myös avustamassa ruotsalainen Ajax..mitä sanoopi tähän "hämis"... :idea:

Lehtileikkeet:
Apu-Lehti 1.2.1964
Liitteet
terrier 001.jpg

chain box

Viesti Kirjoittaja chain box » 12.05.2013 14:23

Tuossa Annan haverissa oli tuo vertaus missä verrattiin Annan päälikkön Vuorion viivytelyä jo tuhoon tuomitulla aluksella tansnkalais- syntyiseen Kur Carleseniin, joka kiipeili Atlanilla kaatuneet ja hinauksessa myöhemmin uponeen Entepraisn kylkilevyillä, juuri sellainen kuva jäi tuosta mieleen kun kuuskyluvun alkuvuosian näin taskalaisessa lehdessä kuvan missä Carlsen käveli Enterprisen ulkosivulla.
Hinaaja Turmol kiskoi hetken tuota hullkia, mutta joutui antamaan periksi ja noutmaan Carlsenin pois uppovasta laivasta. Jossakin olen lukenut Turmolin kolmosen kertomuksen- ja minulle on jäänyt hamärä mielikuva että tuostakolmosesta siinä hinaajalla, tuli myöhemmin joku merkittävä henkilä.
Oli miten oli, mahtavat olivat vastaanotto seremoniat. Kihdin sellä kaatunee Fortunan päälikön Lepistön, perheineen oli ja anasainut jonkiilaisen vastaaoton maissa,sillä minusta lähempänä nuo olivat kuolemaan kun Enterpraisin päälikkö.
http://www.britishpathe.com/video/a-gallant-enterprise#

skipper

Viesti Kirjoittaja skipper » 29.05.2013 10:12

1970
Liitteet
vi 001.jpg

Tappajatate2

Viesti Kirjoittaja Tappajatate2 » 10.02.2020 17:24

Katsoin eilen National Geografin sivustolta TV ohjelmanjenkkilaivasta, joka upposi Floridan ja Bahaman välillä kymmenen vuotta sitten hurriganissa. Katsoin tallennetta ja huomasin kyseessä olleen ison konttilaivan täydessä lastissa, kansi täynnä kontteja monessa kerroksessa. Lopulta kävi selväksi, että kipparilla oli väärät tiedot hurriganin suunnasta. Vaikka perämiehet ilmoittivat heidän menevän juuri kohti hurrikanin keskusta, Kipparilla oli toiset vanhat tiedot, ja alusta ei käännetty. Mene ja tiedä? Alus kuitenkin joutui myrskyn silmään ja upposi mukanaan 33 merimiestä. Se löytyi myöhemmissä tutkimuksissa pystyssä 500 metrin syvyydessä. Itse olin mukana hurrikanessa Mexikon lahdella tankkilaiva Fermian kanssa täydessä lastissa. Mentiin läpi myrskyn ja ainoastaan maaliplotta häipyi.
Minä olen vaan tavallinen myrkynsekoittaja enkä tiedä merenkulusta mitään, kysynkin viisaamilta, voisiko haveri johtua konttipaatin korkeasta lastista joka aiheutti onnettomuuden :?:

ahtaaja

Viesti Kirjoittaja ahtaaja » 11.02.2020 18:51

Tämä melko tuore tapaus sattui 2015?. 40-vuotias Ro-Ro alus Faro. Täkkilastina oli kontteja. Avoimella pääkannella kyljissä oli (tuuletus)aukot joista tullut vesi meni suljettuun ruumaan auki jääneestä miesluukusta. Näin jos olen asiat oikein ymmärtänyt.

Vastaa Viestiin