Messikallena opittua

Täällä voit osallistua käytävään keskusteluun, tai voit myös aloittaa uuden.

Valvoja: tempera

Avatar
Tipe
Ylläpitäjä
Viestit: 740
Liittynyt: 01.11.2010 13:45
Paikkakunta: Kempele

Messikallena opittua

Viesti Kirjoittaja Tipe » 08.10.2018 06:23

Viimeisiä turinoita lukiessa muistu mieleen messikallen hommat. Nykyisin kun muistelen niitä, niin pidän niitä maailman yksinkertaisimpina hommina.
Mutta ennen ekaa jobia muistan funtsineeni, että mistä vidusta minä sitten tiedän milloin laitetaan matalat- ja milloin syvätlautaset, kun vanhempi veli kertoi kallen hommista (oli ollut vuoden Pirkko Nurmisessa ahterikallena).
Nooh, se selvisi sitten kun sain jobin. Byssän ovelta sai aina vastauksen. Nordströmin Kaarinassa oli Vesamäen Jussi kokkina, joka aina sanoi kummat lautaset laitetaan, ja samalla se kertoi mitkä ruokapakit tuon (joilla vein sapuskat ahteriin). Soikion mallisia teräsvateja Jussi sanoi vitunpesuastioiksi, käytän edelleenkin niistä samaa nimeä (tosin nimen käyttö saa aina vaimon mulkaisemaan pahasti).
Senkin opin Jussilta, että aina keittoruuan kanssa laitetaan juusto pöytään (paitsi hernekeiton kanssa).

Mutta minkä sapuskan yhteydessä laitettiin korppuja pöytään???
Kuka muistaa, itse en ole enää varma. Mutta se oli vanhaan traditioon perustuva juttu, samoin kuin se juusto ja keittoruoka (Vesamäen Jussin oppeja)...
Kohtuus kaikessa - kohtuudessakin.

kurittu
Viestit: 225
Liittynyt: 26.02.2015 13:33

Re: Messikallena opittua

Viesti Kirjoittaja kurittu » 08.10.2018 13:00

Tuttuja asioita mitä tossa edellä kirjoitit.mutta udohdit myös,että kallena oppi myös meteorlogin ja ennustajan ammatin,koska kokki aina katsoi kattilan pohjasta millainen ilma on tulossa ja ennusti mihinkä mennään seuraavaksi.Oli se kumma kun byssän porukka tiesi aina ensinmäisenä ilman ja seuraavan sataman.Täytyy myöntää ,että kallen jobi oli oikeastaan yksi laivan parhaimpia jobeja ,sai aina olla sisätöissä ja kuivassa,tuli paljon vastikkeita ja ylitöitä.Joskus kun ajoi tossa pohjanmeren liikenteessä talvella niin ajatteli ,että miksen ottanut kallen jobia.Ulosmaksun yhteydessä kalle oli varmastikkin tienannut ylitöinä ja vastikkeina enemmän kun päivämies matruusi.

ahtaaja
Viestit: 372
Liittynyt: 04.08.2011 16:42

Re: Messikallena opittua

Viesti Kirjoittaja ahtaaja » 08.10.2018 15:37

Kallena tienasi päivämiespuolikkaan palkan (perus) jos sai ylitöitä. Kun työaika alkoi aamulla kuudelta ja keskipäivällä oli kahden tunnin päivävapaa jonka jälkeen ilta jatkui puoli seitsemään - seisemään niin päivittäistä ylitöitä kertyi pari tuntia joka päivä. Talouspuolella kun oltiin hommissa aamusta iltaan seitsemänä päivänä viikossa niin ei sitä kovin moni viitsinyt siihen jäädä vaan siirtyi mahdollisimman nopeasti täkille tai koneeseen.

Avatar
tempera
Viestit: 494
Liittynyt: 01.11.2010 20:02
Paikkakunta: Kotka

Re: Messikallena opittua

Viesti Kirjoittaja tempera » 09.10.2018 16:22

Eka laiva on M/S Castor ja siinä junkin hommiin kuului messi ja täkkäreitten hytin. ½ vuotta siinä treenasin. Opettivat kädestä pitäen torppaushommat. Sitten menin Tursoon. Siinäkin jouduin torpaamaan mutten messiä joutunut siivoomaan. Sen jälkeen uskalsin ottaa uffareitten pölykallen jobin ALlän M/S Asynjaan. 6 kk torppailin uffareitten hyttejä.

ahtaaja
Viestit: 372
Liittynyt: 04.08.2011 16:42

Re: Messikallena opittua

Viesti Kirjoittaja ahtaaja » 09.10.2018 21:14

Parhaat kallen jobit olivat nuo al:n pölyn hommat (miehistön) mutta palkka jäi huonoksi ilman ylitöitä. Sai melko vapaasti järjestellä hommansa kunhan hoiti viikkotorppaukset hyvin.

Avatar
Tipe
Ylläpitäjä
Viestit: 740
Liittynyt: 01.11.2010 13:45
Paikkakunta: Kempele

Re: Messikallena opittua

Viesti Kirjoittaja Tipe » 10.10.2018 04:17

Mulla jäi kallena olosta vähän vitumainen maku. Kikkaajia löyty miehistössä ja uffareissa aina joku. Purkivat omaa pahaa oloaan (nykyisin sanotaan). Uffarimessissä ollessani yks ahvenanmaalaisen perämiehen akka pyysi mjöd (sima) ja minusta se kuulosti mjölk, no eukko suuttui ja punaiseksi muuttui, ukko vähän yritti lepytellä sitä, kun akka pomppas tuoli kolisten ylös ja lähti pentterin jääkaapille hakemaan itse simaa ja antoi samalla kuulua mitä mieltä oli älynlahjoistani (tosin ymmärsin vain pienen osan siitä).
Oli niitä kivojakin hetkiä. Esimerkiksi kerran koneykkösen hytissä oli jammailtu ja ryypätty, stuju oli sammunu ja porukka oli käärinyt sen isoon lattiamattoon. Minä pääsin herättelemään sen aamulla, ja äijällä oli maton painaumat poskissa ja yltä päältä ruhjeissa kun sitä oli yöllä siirrelty. Minulle se oli parhaimpia aamuja, (stuju oli sen perämiehen akan tavoin vittumainen tyyppi).
Palaan vielä hyviin hetkiin, nyt täytyy lähteä työhommiin...
Kohtuus kaikessa - kohtuudessakin.

ahtaaja
Viestit: 372
Liittynyt: 04.08.2011 16:42

Re: Messikallena opittua

Viesti Kirjoittaja ahtaaja » 11.10.2018 13:16

Otsakkeen mukaisesti; mitähän sitä tuli kallena opituksi? Jos lasketaan pois nuo kaikille kuuluneet oppimiset eli naiset, viina jne. niin luulisin että hommassa oppi ensimmäisenä "merimiesstailin" eli yhteisöllisyyden. Se oli tae sille että noissa pienissä yhteisöissä joissa laivojen miehistöt elivät tultiin toimeen keskenään. Oli tietty hierarkia jota ei räkänokan kannattanut järkyttää. Ja rehtiys ja luotettavuus; hytin ovet eivät koskaan olleet merellä (periaatteessa) lukittuina. Kallena kävit jokaisen hytissä milloin purraamassa, milloin torppaamassa joten sinuun luotettiin. Jokaisen henkilökohtainen omaisuus säilyi koskemattomana. Ja lisäähän voi jokainen jorista omista muistoistaan...

ahtaaja
Viestit: 372
Liittynyt: 04.08.2011 16:42

Re: Messikallena opittua

Viesti Kirjoittaja ahtaaja » 14.10.2018 20:41

Perskeles kun ei pää enää pelaa vai mikä on, sillä kun noita kalleasioita ryhtyi funtsimaan niin huomaa ettei kaikkia muistakkaan. Kuka muistuttaisi miten 4-8 vahti kävi iltaruokailussa? Puolelta vai tasan kuudelta?

Avatar
Tipe
Ylläpitäjä
Viestit: 740
Liittynyt: 01.11.2010 13:45
Paikkakunta: Kempele

Re: Messikallena opittua

Viesti Kirjoittaja Tipe » 15.10.2018 13:14

Koneessa: hörylaivassa tuli päivämies päästämään lämmittäjän puoli kuudelta. Joku mestari tuli päästämään ykkösen. Moottorilaivoissa moottorimies kävi itsekseen, jos ei ollut manueerauksia odotettavissa, mutta mestarille tuli aina päästäjä.
Täkillä kun en koskaan ollu, niin muistelen että se hoitu näin: vahdissa oli aina kaksi miehistön jäsentä jotka vuorottelivat. Perämiehelle tuli päästäjä.

Perämiehen ja konemestarin päästäjät taisivat olla aina laivan heikoimmalla palkalla oleva mestari/perämies. Päästöistä merkattiin ylitöitä (ainakin lämmittäjillä).

Kumotkoon joku jos olen väärässä...
Kohtuus kaikessa - kohtuudessakin.

pulisee
Viestit: 23
Liittynyt: 17.01.2013 20:15

Re: Messikallena opittua

Viesti Kirjoittaja pulisee » 15.10.2018 21:02

Varmaan useammanlaista käytäntöä yhden täkkärin vahdissakin, oma kokemus kun automaatti ohjaus on päällä , että vahtimies söi silloin kun muutkin ja torppasi messin päälle, kun ahterikallea ei ollut, näin muistelen.

Vastaa Viestiin