KYLLÄ MINÄ TAAS MIELENI PAHOITIN

Tänne voi lisätä ruokareseptejä tai vinkkejä

Valvoja: tempera

Tappajatate2

KYLLÄ MINÄ TAAS MIELENI PAHOITIN

Viesti Kirjoittaja Tappajatate2 » 12.01.2019 17:30

Kun kävin tänään marketissa ostoksilla ja näin kalatiskillä kirjolohitarjouksen. Filerointi oli ilmainen ja katselin kun mestari fileroi kaloja. Jokaiselta hän kysyi otatko perskat kotiin? Kukaan niistä kahdeksasta asiakkaasta ei ottanut ja minä pahoiin todella mieleni. Kysyin vuoroni tullessa, montako kalaa fileroit tänään ja mitä teette ruodoilla? Fileroin noin 500 kg ja perskat menevät roskiin roskiin vain joku ihminen ottaa ruodot mukaan. Pyysin, että hän laittaisi muutaman kalan ruodot itselleni ja sainkin kolmisen kiloa ruotoja ilmaiseksi. Siitä sitten sain paremman mielen. Kyllä nykyihmiset ovat kummallista porukkaa, kun parhaat lohen osat eivät kelpaa. Puhdasta filettä pitää saada ja muu ei kelpaa. En ostanut lohta, vaan kilon silakkafileitä ja laitoin osan tönkkösuolaan odottamaan silakkalaatikon tekopäivää. Ei tartte ostaa pientä purkkia suolasilakoita hintaan 5-8 euroa. Saman asian tekee itsesuolatut fileet jonka hinta on alle 2 egua.
Keitin hissun kissun kunnon lohiliemen, lisäten sipulia, pippuria ja laakerinlehtiä. Siivilöin liemen ja keitin kasaan ja sain sitten pakkaseen pieniin purkkeihin lohiklassia. Pahoitin toistamiseen mieleni, kun tein silakkapihvejä ja pienet silakat, jotka ennen menivät rehuksi piti laittaa 4 filettä yhteen silakkapihviin ja maku ei ollut hääppönen. Eivät rehusilakat maistu silakalle. Isot silakat menevät nykyisin minkin ruoaksi, tai venäjälle, jossa kunnon silakat maksoivat viime kesänä 100 ruplaa kilo, eli 0,70 e. Virossa, joka on myös EU maa saa torilta ostaa isoa silakkaa pari euroa kilo. Meillä ei Dioksiidi silakkaa saa myydä, vaikka haluaisit. Joka asiassa härmäläiset toteuttavat orjallisesti EU sääntöjä. Ehkä valitukseni ottaa pois mielipahani :evil:

Tappajatate2

Re: KYLLÄ MINÄ TAAS MIELENI PAHOITIN

Viesti Kirjoittaja Tappajatate2 » 27.01.2019 22:35

Niinpä taas pahoitin, kun luin Etlarin ruokapalstaa. Siellä palstan pitäjä kehui pinaattikeiton terveellisyyttä ja kehotti ensin haudutamaan pinaatinlehdet vedessä ja heittämään keitinveden pois ja lisäämään maitoa, mausteet ja suurusteen. On se kummaa, että pinaatin keitinvettä ei käytetty hyväksi. Sehän sisältää Kippari Kallen vitamiinit ja kivennäiset.
Voi näitä turhuuden markkinoita :(

Tappajatate2

Viesti Kirjoittaja Tappajatate2 » 07.03.2019 13:29

Niinpä taas pahoitin mieleni, kun katsoin ruotsalaista ruokaohjelmaa, jossa skoonen murretta puhuvat ihmiset käyvät kylässä toistensa luona ja isäntä väsää pöperöä. Hienosti siinä sitten maistellaan ja arvostellaan illallista. Viinit maistellaan oikeassa järjestyksessä. Alkuuoan kanssa valkkaria, pääruoan kanssa punaviiniä ja jälkkärin kanssa puolikuivaa Sherryä. Katselin ohjelman läpi toivoen, että oppisin jotain uutta. Kissan viikset :oops:. Ei ollut reseptejä, eikä liioin tekotapoja. Keikailevia ja hienoja naisia ja herroja pyhäpuvuissaan kailottamassa turhanpäiväisyyksiä :evil: . James Olivier ja Veljekset keittiössä ovat mielestäni katsomisen ja oppimisen arvoisia ohjelmia..

Tappajatate2

Viesti Kirjoittaja Tappajatate2 » 27.04.2019 15:29

Taas pahoitin mieleni, kun ruokapalstalla ja telkkarissa nyt parhaimpaan parsa-aikaan asiantuntijat väsäävät parsasta ruokaa. Laivoissa aikanaan ei tiedetty tuoreista parsoista, tsi hetkkusienistä mitään. Purkkikamaa oli kyllä.
:!: Parsan valmistus ohjeita julkisessa sanassa :!: Leikkaa parsan kovat kantapalat ja kuoritun parsan kuoret pois- ja valmista herkullisia ruokia. Tälläisella opilla lähes puolet valkoisesta parsasta ja kolmas osa vihreästä parsasta menee roskikseen. Kyllä siinä väkisinkin mielensä pahoittaa, kun näitä hyviä makuaineita ei, . oteta keittämällä talteen. Hyvää lientä voi käyttää keittojen maustamiseen- ja jos säästää muutaman kokonaisen parsan keittoa varten niin A vot, saadaan aikaiseksi mainio parsakeitto. :mrgreen:

Markus

Viesti Kirjoittaja Markus » 27.04.2019 19:49

Joo, näin on, minä ainakin keitän aina parsajämät ja kuoret liemeksi,
joukkoon itsetehtyä liha- tai kanalientä, kermaa, niistä saa väsättyä jo
hyvän keiton.Hullua kun heitetään hyviä aineita roskiin

Markus

Viesti Kirjoittaja Markus » 27.04.2019 20:00

Jäi pois että parsajämä ja kuoriliemi keittämisen jälkeen
tehosekoittimeen ,tulee sileäksi.

Tappajatate2

Viesti Kirjoittaja Tappajatate2 » 11.07.2019 11:05

Niinpä pahoitin mieleni taasen. Katselin eilen millaisia kokkiohjelmia tuli telkkarissa. Niitä oliki kaiken kaikkiaan 6 kpl ja nauhoitin ne kaikki. Aamulla aloitin selailemaan ohjelmien tasoa ja millaisia ruokia väsättiin. Oli erilaisia maisemia, maatiloja, meren ja saarten rantoja. Todella mielenkiintoisia maisemia ja naisilla parhaat päällään ja avonaisista vaatteista tissit, pönköttivät kutsuvasti. Sensijaan pöperöt joita tarjottiin eivät opettaneet mitään, no senverran opin, että kedon kukkia pitää laittaa ruokien koristeiksi. Opetuksellista tietoa ei sensijaan tullut. Voi turkasen limsatti, aikaa kului parisen tuntia turhan vuoksi. Ajattelin lähteä punnisalille pahaa mieltäni purkamaan. :evil:

Tappajatate2

Viesti Kirjoittaja Tappajatate2 » 17.08.2019 11:54

Katselin eilen Etlarista ruokapalstaa, jossa oli pitkä juttu rapujuhlien järjestämisestä komeine kuvineen. Rapujen keitto-ohje kiinnosti, resepti tässä :!: Varaa 10 l vettä ja 50 rapua. Lisää veteen 3 rkl suolaa ja 3 tl sokeria ja rankatilliä. Kiehauta vesi ja lisää ravut. Kun vesi kiehuu, niin keitä vielä 10 min, ja jäähdytä ravut hanan alla lisäämällä kylmää vettä ja siirrä kattila kylmiöön odottamaan seuraavaa päivää. KYLLÄ MIELENI PAHOITIN :cry: Tällä konstilla ravuista tulee mauttomia ja suolattomia. ja sitkeitä. Hyvä rapuliemi lasketaan viemäriin. Minulle aikoinaan 60 v sitten opetettiin näin.
:idea: Kun keität ravut lisää 4-6 rkl karkeaa suolaa ja kourallinen sokeria ja tarkista maku. Laita ravut yksitellen kiehuvaan veteen ja tarkista ovatko ne hengissä. Kuollut rapu ei nosta häntäänsä. Kiehauta vesi uudelleen niin ravut ovat olleet kypsiä jo 5 minuuttia. Siirrä kattila jäähtymään isoon astiaan kylmään veteen ja lisää kylmää vettä vielä kunnes vesi on kylmää. Siirrä kylmäprovianttiin odottamaan seuraavaa päivää. :!: Muista ottaa tillinrangat pois keittämisen jälkeen, muuten keitinvesi tulee vihreäksi. :!: Keitä seuraavana päivänä rapuliemi sisään 1/4 osaan ja laita pieniin purkkeihin vastaisuuden varalle pakkaseen. Tulee ihana rapufondi. :!: Ota talteen kuoret ja pese ne ja laita 150C uuniin kuivamaan ja riko kuivat paahtuneet kuoret huttunuijalla kattilassa murskaksi, lisää 1 dl purkitettua tomaattipuretta ja ½ kg voita ja lasillinen konjakkia kattilaan. Kuumenna ja polta viina pois. Lisää vettä niin, että ravun kuoret peittyvät ja keittele ½ tuntia. Jäähdytä keitos ja kerää kylmä voi pois. Nyt sinulla on rapuvoita keittoihin, Hollandaise tyyppiseen kastikkeisiin ja muhenoksiin. Pane rapuvoi pieniin purkkeihin ja pakasta :!: Vielä lisää. Laita vettä kattilaan, lisää sipulia ja liemijuureksia ja vettä ja keitä kuorista maut irti niin saat nannaa lientä. Ei ole kukaan rapujani haukkunut :mrgreen:

Tappajatate2

Viesti Kirjoittaja Tappajatate2 » 04.10.2019 19:08

Pahoitin todella, sillä vaimo tilasi vihanneksia ruokalistalta ravintolassa Uzpekistanissa ja moso toi suuden annoksen jossa oli kokonaisia salaatinlehtiä tomaatteja, puolikkaan kurkun ja nipun tilliä kokki oli lyönyt keittiön pöydältä tarjottimelle. Ihmetelimme vaimon kanssa moista ruoka-annosta. En ollut 60 vuoden urani aikana nähnyt moista suoritusta. Kieltäydyin maksamasta. Paikallinen opas kertoi, että näin tehdään kun listassa lukee vihanneksia. Vika olikin tilaajan, eli vaimon. Olisi pitänyt tietää mitä tilaa. No suutuin itselleni, sillä olin sanonut tarjoilijalle venäjäksi, että lähetä kokki siperiaan leirikokiksi. Näin sitä vanha oppii loihtimaan uudenlaisia annoksia. Maassa maan tavalla, tai maasta pois. :roll:

Vastaa Viestiin