Sorvi laivaan

Täällä voit osallistua käytävään keskusteluun, tai voit myös aloittaa uuden.

Valvoja: tempera

chain box

Sorvi laivaan

Viesti Kirjoittaja chain box » 21.03.2019 13:45

Tuli tuosta Tipen sorvarijutusta mieleen, kun silloin aikoinaan kysyttiin matruusi Jobia tarjottaessa, että oliko hakijalla kahta vuotta tuohon hommaan oikeuttavaa practikkaa
. Mutta kun kysymyksessä oli sorvari, ei laivallakaan tilattaessa oltu ymmärretty kuvailla minkälaista sorvaria olis tarve. Niinpä useasti lavalle lähetettiin revolveri sorvari, revolveri sorvarihan on sellainen joka ajaa maatinkilla valmiilla asetuksilla eri työvaiheet.
Kerran kun olin matruusina sellaisella laivassa kun Esso Flame, pieni kaasutankkeri jolla ajeltiin englannin kustia, tuli sorvari laivaan, istuttiin siinä messissä minä ja Lankola niminen matruusi ja se uusi sorvari. Sorvari oli kännissä, jo vissiin senkin vuoksi kun jännitti tuota Jobia, tuumi kai, että mitä hän mahtaa vielä joutua sorvaamaan.” Kyllä minä sorvasin, kun tietäisin miten se sorvi pannaan käyntiin”, se sano.
Minä joka oli nuoruudessani käynyt pätkän koneasentaja kurssia ja pikkasen oppinut sorvaamaan( kärkisorvaaminen vaatii 3 vuoden praktiikan, ennen kun sillä kykenee mihinkään vaativimpiin töihin)
Niin, minä sanoin, että kyllä minä näytän mistä se vehje lähtee käyntiin, ja mentiin siitä kolmeen pekkaan konetopille, missä se sorvi seisoi.
Panin virrat päälle ja vedin suuna vaihto/käynnistys paakista. Pirumoinen pamaus ja jotain sinkoutui korvan ohi lähimpään seinään. Joltain oli jäänyt pakan avain pakkaan ja oli nyt lähellä tappaa meistä jonkun. Mentiin hiljaisina miehinä takasin messiin juomaan kaljaa.