" Ette pääse sillä laivalla mihinkää"

Täällä voit osallistua käytävään keskusteluun, tai voit myös aloittaa uuden.

Valvoja: tempera

chain box
Viestit: 432
Liittynyt: 03.03.2011 17:13

" Ette pääse sillä laivalla mihinkää"

Viesti Kirjoittaja chain box » 17.11.2017 00:40

Kun tässä nyt tuli aloitettua tämä yksinpuhelu tuosta kirjasta' aarresaari', niin jatkan sitä vielä. Siinä oli yksi kohta jota aloin näin jälkeenpäin ajattelemaan, ja se oli siinä kun tämä kapteeni Smollet sanoi laivakokki John Silverille, joka oli sen kapinoivan väestön etumies ja tuli ilmoittamaan paaluvarustuksessa värjöttäville, että hän on nyt se Hispano laivan kapteeni.- Vai kapteeni, Smollet sanoi, - Te ette pääse sillä laivalla mihinkään.

Niin vanhemmat skönärit siellä.
Tämä Mitä kapteeni Smollet sanoi tuolle laivakokki Silver Jonnille, tapahtui jossakin 1700 luvun alkuvuosina.
Siiretääs tämä sama tapaus vaikka suomalaiseen laivaan ja sen miehitykseen johonkin vaikka 50 -60 luvulla. Nuo samat sanat vois kapteeni Smollet sanoa suomalaisille matruuseille, kirvamiehille, puosuille ja laivakokeille, - Ette pääse sillä laivalla mihinkään. Niin monta sataa vuotta on tuo merimieskulttuurin arvoja ja työnkajo jatkunut muuttumattomana, että vaikka Hispanjo laivan merimiehet, samoin kun 50 luvun merimiehet samalla lailla sanovat kulkeneensa 30 vuotta meriä, olleensa monessa mukana, niin laivan kuljettamisessa he ovat satojen vuosien ajan olleet mukana vain trimmaamassa purjeita,vetämässä köysiä ja jynssäämässä kansia, myöhemmin maalailemassa, rasvailemassa ja nostelemassa ja laskemassa puomeja.
Mutta eivät he niillä laivoilla omin päin mihinkään olis pääset.
Jotkut saatavat vielä muistaa miten ahteritorpissa oli kaksi messiä,BB, messi koneväelle ja SB täkkiporukalle. Noita kutsuttiin konemiesten messiksi ja merimiesten messiksi, se merimiesten messi oli se täkkäri messi.
Siinä tuli toinen ratkaiseva jako, konemiehet eivät tahtoneet tietään täkkihommista mitään, eikä täkkimiehet koneesta tuon taivaallista, muuta kuin kävivät huutamassa ovelta, milloin vettä täkille, milloin höyryä.
Vasta nyt näihin aikoihin tultaessa on alettu rikkomaan noita osaamisen ja ryhtymisen rajoja. Nyt vaaditaan kansimiehiltä kykyä ainakin jossakin määrin ohjata laivaa ja ottaa osaa sen navigointiin, kun vielä 60 luvulla sumussa’ ’ seisova matruusi ei saanut koskea siihen tamppiin, jolla vingutettiin sumusireeniä, vaan perämiehen oli tultava kojustaan vetämään sitä narua. Nyt on jo pikkuhiljaa opetettu kansiväenkin tuntemaan pikkasen laivan koneistoa.
Sen sijaan, rannikko ja lähiliikenteen aluksissa, hinaajissa ja merikalastusaluksien miehet ovat jo aikoja siten olleet kykenevät käynnistämään ja huoltaan aluksen koneista ja osallistumaan navigointiin, niin, ettei heille kapteeni Smollet olisi voinut sanoa,- Ette pääse sillä laivalla mihinkään.
Että sellaista pattaa.

Patavahti
Viestit: 93
Liittynyt: 03.11.2010 17:46

Re: " Ette pääse sillä laivalla mihinkää"

Viesti Kirjoittaja Patavahti » 17.11.2017 23:06

70 luvun alussa alkoi suomalaisiinkin laivoihin tulla YT miehiä. Niin kone kuin täkkipuolelle. YT matruusi osallistui konehuoneessa vaativampiinkin töihin konemiesten apuna, ja YT moottorimies tankkijobeihin ja töijäyksiin sekä ruosteentorjuntatöihin. YT mies sai 10% palkanlisän. Siitä alkoi miehistön pienentäminen. Laivoissa jossa ennen oli 36 hengen miehitys ajetaan tänään 15 miehellä. Se on mahdollista kun kaikki tekevät ja osaavat kaikkea.

chain box
Viestit: 432
Liittynyt: 03.03.2011 17:13

Re: " Ette pääse sillä laivalla mihinkää"

Viesti Kirjoittaja chain box » 18.11.2017 12:47

Kiitos vastauksesta Patavahti.
Olin aikoinaan noissa höyrylaivoissa ja muistan yöaikaan kun patavahtina ollut lämmittäjä vahti 'pankkeja', alhaalla pataruumassa, käymällä välillä aina raottelemassa niitä peltejä tarpeen tullen ja ottamassa vettä kattilaan, minulle, silloin kun olin jungmannina ja yövahtina, eräs noista patavahdeista opetti ja neuvoi n katsomaan konehuoneessa kattiloiden laseja, niitä pitkulaisia vesimittareita, jotka olivat siinä kattiloiden etupuolella, jos lasissa näkyi vedenpinta alhaisena, patavahti neuvoi avaaman rinta venttiilin, joka sellainen monisakarainen venttiili ja avattiin putkenpätkällä kierittämällä, ja sitten 'injectorilla', sieltä kattiloiden väistä, ottamaan vettä kattilaan, Muistan kun hän sanoi, "Jos ei lähde tulemaan ota alku merestä", ja neuvoi raottamaan 'siikki ventiiliä', turkkilevyjen välissä olevasta syvänteestä.
Vaikka olin jungmanni minua kiinnosti kaikki, vasta kun Rissa, ( joka ei pelännyt muuta kuin isoa kalaa ja höyrykattiloita) uhaksi mennä keromaan minun öisistä retkistäni konehuoneeseen kapteenille, oli minun lopetettava tuo patavahdin apurina oleminen.
Tuolloin tavualisenkokoisissa laivoissakin oli konaismiehitys vielä ihan 70 asti, suurempi kuin suurimmissakaan rahtipurjelaivoissa oli koskaan ollut. Vielä 70 luvulla valtamerimatkoja tekevissä laivoissa saattoi ’ookailla päälle 40 miestä ja naista. Lyhyitä eurooppalaisia matkoja ja ratamojen väliä kulkevissa laivoissa oli erilaisia ’meri klaari’ ja ’lossikraariin’ kuuluvia töitä, niin että sille väelle se vastas hyvin vastaavan koisien purjelaivamiesten rehkimistä mastoissa, ahtamassa ja sitomassa purjeita ja köysiä.
Mutta pitkien matkojen bulkeissa - siinä oli pikkasen ihmettelemistä, miks siellä piti olla niin paljon ' turistimoisia ookailioita'.
Yksi syy viis’kyt ja kuus’kyt lukujen miehitykseen saattoi varustajien taholata olla syynä, pienet palkat, jungmanni ja messipiika sai 40 e kuussa ja matruusi 120e.
Silti löytyy monia muita syitä lähteä merelle, kuin hyvä ruoka, halpa viina ja tupakka, eksotiikka ja seikkailu, joka näyttää näytelleen aikamoista osaa ihan kadekasankymmen luvulle asti. Muinoin kuitenkin tulot tehtiin bisneksellä, joka monessa tapauksessa jäi päätuloksi koko hommasta. Lisäksi oli valuuttatilin kartuttaminen ja uuden ’wolswaakenin’ tuominen, yksi syy niille jota pitivät sitä ainoana ratkaisuna silloisiin kysymyksiin.

veksi
Viestit: 126
Liittynyt: 26.01.2012 19:55

Re: " Ette pääse sillä laivalla mihinkää"

Viesti Kirjoittaja veksi » 19.11.2017 01:31

niin totta kun voi jes..

Vastaa Viestiin