Kapten taivas' Jumal' laivas

Täällä voit osallistua käytävään keskusteluun, tai voit myös aloittaa uuden.

Valvoja: tempera

chain box
Viestit: 454
Liittynyt: 03.03.2011 17:13

Kapten taivas' Jumal' laivas

Viesti Kirjoittaja chain box » 30.09.2017 13:01

Kapten laivas, jumal taivas', se kai kuuluisi mennä näin, mutta panen tuohon otsikoksi sen toista päin.
Kapteeneja on monenlasia, on armeijan kapteeneja ja kapteeneja peleissä ja pelastusarmeijoissa. Mutta jos katsoo, esim, armeijan kapteenia, se erottuu aika vähän, noista yleisessä totutussa sosiaalisista katsannoista. Vasta sitten kun kapteeni on saanut vaikka Mannerheimin ritarin arvon, hänet luetellaan muista erottuvaksi sankariksi.
Mutta jos pannaa tuon kapteenin eteen sellainen etuliite, kuin, meri, niin, a vot, hän astuu suoraan sen kummempia ansioita sankarien joukkoon.
Erityisesti tuo romanttinen alati kiehtova, ja muille kuin kapteeneille tuntematon meri antaa romanttisen viitan merta kulkeville kapteeneille, joiden rouvaksi ja morsianniksi, aikoinaan lähes kaikki naiset haaveilivat pääsevänsä, muinoin, sillä nykyisin eivät naiset ja tytöt enää haaveille kapteenin rouvan uraa, vaan tahtovat itse olla kapteeneja, menemällä kapteenikouluihin, kuten noita ammattikoulija nykyisin kutsutaan.

Purjelaivat ja niiden kapteenit ymmärrettiin aikoinaan, ja pidetään edelleen perinteellisinä merenkulun aatelisina , jota tietävät kaiken merivedestä ja vaihtelevista tuulista.
Hitles kutsui kirjassaan' Main Kamp', aatelisia lapamadoiksi.
Se on aika paljon sanottu ja sen voi jättää omaan arvoonsa. , Mutta tahtoisin kyllä pikkasen katsella tarkemmin tuota purjelaiva aikakautta ja niitä miehiä.

Semmoiset vanhat sanonta kuten 'Tuurilla ne laivatkin kulkevat', on monesti osoittautunut oikeaksi. Allan Villiers sanoi jossakin kirjassaan, jonka nimeä en nyt muista, että purjelaiva ei koskaan ole menossa mistään mihinkään, purjelaiva on vaan pyrkimässä kaiken aikaa johonkin.
Tuo on varmaan aika totta, purjelaivalla ei ole omaa tahtoa, se on tuulien tahdon alla, ja menee sinne mihin tuulet sitä vievät. Ihmispoloiset voivat vaikuttaa sen kulkuun aika vähän, etsimällä vanhoja ja uusia suotuisia tuulia ja jallittamalla raakojaan päästäkseen pikkasen pois tuulien tahdoista.
Silloin kun kuljetaan kaikenaikaan silmin kantamattomilla valtameren aavikoilla ja yksi omaan noilla keskipäivä mittauksilla pin poinataa, missä mahdetaan kulloinkin olla, taikka mihin tuulet nyt ovat sattuneet laivan sortamaan, niin ei voi olla ajattelematta,ettei siinä kovin paljon navigointitaitoa, (jota maaihmiset ja laivapojat olivat tottuneet pitämään taikka oppina) kehity. Kaiken, kaikkiaan, siinä ei ole paljoa eroa purjehtiiko Kon Tikillä, vaikka raakatakiloidulla parkkilaivalla, kummakin menevät sinne mihin tuulet ja virrat sattuvat viemää.
Vaikka se työ mitä nuoret matruusiporukat tekivät noissa laivoissa, mastoissa pimeinä öinä ja tuulessa, kävisi hyvinkin vetonaulaksi mihin tahansa kelpo sirkukseen, niin en minä kyllä noiden laivojen päällystöistä - muutamia poikkeuksia lukuottamatta - voi mitään erityistä osaamista .- jos ei pystyvyyteen lasketa kovaa karjutaan ja orjamaista piiskantaa.

Siellä on monta esimerkkiä noiden laivojen päällystöjen monesta puutteesta. Kaikkein mielenjäävin ja huomiota osakkseen saanut tapaus , mutta ei traagisin, on Herzokin Chilien pahkiajo Devonin rantakallioon, Lounas-Englannin rannikolla.
Ei kuvasta kovin suurta arvostelukykyä päälliköltä, joka lähteen siftaamaan suurta purjelaivaan yön pimeydessä alueella missä ovat erikoisen tarkat rannikko navikoinin kyvyt tarpeen, alueella missä valitsee voimakkaat merivirrat ja tuulet.
Jos talonpoikaispurjehtiat pitivät kaljaaseissaan sääntönä, että jos tuulee kovaa ja on pimeä, pysytään ulkona ja odotetaan päivänvaloa.
Mutta erotuksena syvämeren nuorista purjelaivojen kippareista, rannikkopurjehtijat olivat menossa merelle tekemään leipätöitään, kun sen sijaa nuoret purjelaivojen kapteenien työt näyttivät enemmän sankaritöinä.
Ehkä tästä samasta syystä purjemerikapteenin muodollinen pätevyys ei riittänyt höyrylaivan päällikkyyteen, vaan oli sellaista jobia havittelevan mentävä suorittamaan erillinen tutkinto.