Lemmikkieläimet laivoissa

Täällä voit osallistua käytävään keskusteluun, tai voit myös aloittaa uuden.

Valvoja: tempera

timppa

Lemmikkieläimet laivoissa

Viesti Kirjoittaja timppa » 04.11.2010 07:53

Monella on varmaan muistoja lemmikeistä laivoilla. Koiria, kissoja, erilaisia lintuja, kilpikonnia, apinoita jne. Nordströmin Ninassa oli joskus kauan sitten kuuluisa koira, nimeltään Kimmo. Se oli aina mukana Merimiesunionin jouluterveisissä. Itse en ole tuotaa koiraa nähnyt, mutta ehkä joukostamme löytyy Kimmonkin seilauskavereita!?
Pistäkääpä paperille juttuja lemmikeistä laivoilla. Ne olivat taatusti monelle hyviä psyykkeen hoitajia, kuten lentoemotkin.
Timppa :)
"Navigare necesse est, vivere non est necesse".

tempera

Re: Lemmikkieläimet laivoissa

Viesti Kirjoittaja tempera » 04.11.2010 12:34

Mulla oli Normannissa afrikkalainen kamelikoira nimeltä Dolly Parton. Siksi että istui täkillä kuin hienot ladyt ikään. Siis toisella kannikalla.
Laitan kuvan mukaan.
Liitteet
Laivakoira Dolly Parton.jpg

timppa

Viesti Kirjoittaja timppa » 04.11.2010 15:59

Hieno kuva Dolly Partonista. Tuon tyyppisiä, hyväluontoisia elukoita ne olivat. Meillä oli Susan
Paulinissa koira nimeltään Whisky. Tosi mukava ja kaikkien kaveri. Munkkisaaressa ollessamme se valitettavasti söi rotanmyrkkyä ja tuli niin huonoon kuntoon, että täytyi lopettaa. Whisky sai vielä kunniakkaan merihautauksen.
Timppa :cry:

Tipe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Tipe » 07.11.2010 11:22

Lemmikkejä laivassa. Heti tuli mieleeni kolme laivaa joissa oli koirat, ja vielä hyvät koirat olikin.
Kerron lyhyesti minulle tärkeimmästä, eli Bernyssä olleesta, Chiilestä hankitusta, matalajalkaisesta Tupsista jolla nimellä hän minun muistoissani parhaiten esiintyy. Laivassa hänestä käytettiin mm. seuraaviakin nimejä: Mul..u, Annikki Ant. Tupsista puhuessa käytän yks. kolmatta persoonamuotoa koska hän ansaitsee kunnioittavan puhuttelutavan. Tupsi seilasi Bernyssä noin 4 vuotta ja maksoimme yhdessä ulos Turussa. Hänenkin ulosmaksusta olimme miehistön messissä sopineet jo aikaisemmin. No niin, kotimatkamme alkoi. Menimme taksilla lentokentälle ja jo siellä odottelessamme sai Tupsi viehättävällä ulkomuodollaan paljon huomiota osakseen. Koneeseen sain ottaa Tupsin kassiin laitettuna. Siinä se sitten oli penkillä vieressäni, pää pilkisti kassista ulos sen seuratessa uteliaana ympäristöä. Matkan aikana lentoemoja kävi kaksin kappalein istumassa vieressäni, rapsuttelivat ja puhuttelivat Tupsia ja minua (minua ei tosin rapsuteltu, vaikka olisin suostunut siihen). Sain sitten myöhemminkin paljon naistuttavuuksia kotikaupungissani Tupsin avulla.
Tulipa joskus mieleen, että alunperinhan koirat ovat tulleet ihmisille kavereiksi, ne ovat palvelleet ihmisiä vartioimalla ja olleet myös metsästysretkillä korvaamaton apu. Tupsi oli enemmänkin metsästyskoira kuin vartiohommiin sopiva. Pienen kokonsa vuoksi ei olis ollut vartiohommissa uskottava eikä riittävän pelottava, mutta metsästyshommiin koko oli aivan "nappi". Persoonallisen ja pienen kokonsa avulla hän veti puoleensa naisia kuin magneetti saaden ne jututtamaan itseään ja samalla minua. Hän toi ne ikään kuin lähelleni ja loppu oli taidoistani kiinni. Ei hänkään voinut kaikkea tehdä puolestani, vaikka olis varmaan halunnutkin, mutta ymmärrättehän, että laukaus jää isännän tehtäväksi...
Tupsista olis paljon kerrottavaa, mutta palstan pienuuden vuoksi sanon vain lyhyesti, että Tupsilla oli myös suuri merkitys siinä, että seitkytluvun alussa sain haulikon kantaman päähän tulevan vaimoni, olemme olleet naimisissa jo 36 vuotta...
Voisin kertoa lisää juttuja Tupsista tauotta ainakin 20 tuntia..., mutta palaan aiheeseen vielä. :D
Terv. Tipe
Kohtuus kaikessa - kohtuudessakin.

timppa

Viesti Kirjoittaja timppa » 07.11.2010 12:12

Tuo onkin hyvä tapa iskeä naisia. Minkähänlainen koira pitäisi olla, että tällä iällä sais vielä seuraa?? :lol:

skipper

Viesti Kirjoittaja skipper » 07.11.2010 12:24

Onhan niitä,Timppa, jos minkälaista koirarotua,sopisiko vaikkapa kultainen noutaja.. :roll:

PaaPuuri

Viesti Kirjoittaja PaaPuuri » 07.11.2010 12:55

Monissa laivoissa oli eläimiä. Olen pohtinut usein oikeutusta, millä ne otettiin laivaan. Ajatellanpa vaikka kulkukoiraa jossain etelän kaupungissa. Niillä on siellä kaverilauma ja reviirit. Synnytään kadulle ja pysytellään hengissä jollakin tavalla. Mutta tärkeintä koirille on vapaus. Voi kuljeskella ilman pantaa ja viettää kavereiden kanssa koiranelämää. Luulen, etteivät koirat vaihda vapauttaan vapaaehtoisesti edes säännölliseen ruokaan. Ne menettävät laivaan tultuaan kaiken sen osaamisen, millä ne selviytyivät kadulla. Laivassa koira joutuu uusien outojen ihmisten vaikutuspiiriin. Ihmisten, jotka puhuvat sille käsittämätöntä kieltä. Kaukana ovat kotinurkat, kaverit ja katu, jossa se asusti. Nyt asuntona on hirvittävää ääntä ja kolinaa pitävä pahan hajuinen rautalaatikko ja seurana yksinäisyys. Vähemmästäkin turhautuu ja masentuu. Merimiesten olisi syytä hieman ajatella eläimiä laivaan otettaessa.

Tipe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Tipe » 07.11.2010 13:39

Kyllähän joku noutajarotu on hyvä, mutta olisko silti joku seisoja meille vanheneville miehille sopivampi? Niitäkin on useampia rotuja. :D

tällä kannalla Tipe
Kohtuus kaikessa - kohtuudessakin.

timppa

Viesti Kirjoittaja timppa » 07.11.2010 14:51

Tipe kirjoitti:Kyllähän joku noutajarotu on hyvä, mutta olisko silti joku seisoja meille vanheneville miehille sopivampi? Niitäkin on useampia rotuja. :D

tällä kannalla Tipe
Tuosta tulikin mieleen Tuulella seilatessa, meillä oli suosituimmat koirarodut Nowy Portin noutaja ja Sopotin seisoja. :lol:

timppa

Viesti Kirjoittaja timppa » 07.11.2010 15:04

PaaPuuri kirjoitti:Monissa laivoissa oli eläimiä. Olen pohtinut usein oikeutusta, millä ne otettiin laivaan. Ajatellanpa vaikka kulkukoiraa jossain etelän kaupungissa. Niillä on siellä kaverilauma ja reviirit. Synnytään kadulle ja pysytellään hengissä jollakin tavalla. Mutta tärkeintä koirille on vapaus. Voi kuljeskella ilman pantaa ja viettää kavereiden kanssa koiranelämää. Luulen, etteivät koirat vaihda vapauttaan vapaaehtoisesti edes säännölliseen ruokaan. Ne menettävät laivaan tultuaan kaiken sen osaamisen, millä ne selviytyivät kadulla. Laivassa koira joutuu uusien outojen ihmisten vaikutuspiiriin. Ihmisten, jotka puhuvat sille käsittämätöntä kieltä. Kaukana ovat kotinurkat, kaverit ja katu, jossa se asusti. Nyt asuntona on hirvittävää ääntä ja kolinaa pitävä pahan hajuinen rautalaatikko ja seurana yksinäisyys. Vähemmästäkin turhautuu ja masentuu. Merimiesten olisi syytä hieman ajatella eläimiä laivaan otettaessa.
Hyvin mielenkiintoinen näkökulma tähän keskusteluun. :?

Vastaa Viestiin