MINÄ OLEN SAASTUTTAJA

Täällä voit osallistua käytävään keskusteluun, tai voit myös aloittaa uuden.

Valvoja: tempera

Tappajatate2

MINÄ OLEN SAASTUTTAJA

Viesti Kirjoittaja Tappajatate2 » 17.04.2020 11:37

MIELIPIDE ESS.FI 8.4.2020
Suuri ajattelija Pertti Linkola on poissa, mutta hänen ajatuksensa elävät. Kun katson menneisyyteen, niin huomaan omat tietämättömyydessäni ympäristöä vastaan tekemiäni virheitä. Aikoinaan 1960 luvulla merillä ollessani kaikki jätteet, pullot, tynnnyrit, keittiöjätteet, maalipurkit ja tankkilaivojen jäteöljyt lempattikin mereen, heti kun aluevesiraja ylitettiin. Kaikki, mikä ei ollut tarpeellista hävitettiin, sillä kyllä meressä on tilaa. Tämä uskomus oli itsestään selvä asia, mutta vuosikymmeniä myöhemmin kiroan omaa sukupolveani. Vielä 1970 luvulla valtavat tonikalaparvet uivat Gibraltarin salmen kautta Välimerelle kutemaan ja Sardiinian salmessa tonnikalan pyytäjät lahtasivat niitä valtavat määrät. Kilpikonnia ui välimeressä ja minulla on iso kilpikonnan kuori seinälamppuna. Muutama vuosi sitten kävimme Maltalla- ja kysyin kalastajalta tonnikalan pyynnistä. Ei niitä enää ole, niitähän kasvatetaan altaissa. Kilpikonnat on syöty sukupuuttoon. Jäljellä
on muoviroskaa, valitti vanha kalastaja. Myönnän julkisesti oleva yksi saastuttaja.
Tietämättömyys ja välinpitämättömyys olivat syynä. Kyllä mereen mahtuu. Tämän päivän aasialaiset ovat samassa tilanteessa, kuin sukupolveni. Vietnamissa koin muovisaasteen paljouden. Rannat ovat täynnä muoviroskaa, pelloilla muovipussit lentelevät lintujen lailla ympäriinsä ja kaupoissa pienetkin ostokset laitetaan muovipussiin. Kehittyvä talous haluaa näyttäytyä..Meilläkin on millä mällätä.
On saastuttajia Ahtialassakin, sillä keräilen roskia yrittäen kerätä hyvää karmaa itselleni. Huvittavaa on ihmisten tavat. Yksi tupakkamies heittää samaan paikkaan tyhjän askin kotiin mennessään.Toinen heittää tyhjän nuskapurkin aina samaan paikkaan. Parhaimmillaan tyhjiä purkkeja on ollut viisi kappaletta. No minä kerään pois. Lapset luonnollisesti unohtavat hyvät tavat, tai ei ole opetettu kotona ja koulussa.
En syytä ketään, sillä olenhan samanlainen saven tallaaja. Vuosikymmenten kuluttua huomaa maailman muuttuneen. Linkola osasi huomata tulevaisuuden. Häntä vain ei uskottu. Nyt olisi syytä uskoa totuuden sanaan.
Taisto Inervo ONKO KOMMENTOITAVAA :?: :oops:
Ahtiala

21101441

Re: MINÄ OLEN SAASTUTTAJA

Viesti Kirjoittaja 21101441 » 17.04.2020 12:09

Ikävä tunnustaa olen myös entinen saastutaja,pumpuna ollesani tuli saastutettua monilla merillä oikein hävettää kun muistelee mitä sinne mereen pumpatiin täytyy vaan todeta kuin saksalaiset SSmiehet toteltiin KÄSKYJÄ EI KYLLÄKÄÄN AINA.NANNAN kanssa olimme Göteborin redillä kun försti käski laskea pesuvesiä mereen silloin en totellut vaan herätin kipparin SILEENIN LASSEN ja kysyin näinkö tehdään EI TEHTY

Messman

Viesti Kirjoittaja Messman » 17.04.2020 16:10

muistelen että 4-8 vahti aamulla lemppas mereen kamat siis paskat jotka oli tynnereissä tai paska pressuissa byssasta pantiin paskat mantaan tai buurin yli, se mitä pistettiin koneesta lempatuihin täi täkiltltä lempattuhin paskoihin mereen tai ruuma tai tankki jobeista mereen taas oli tarina erikseen. huom . kaikki tämäminun omia huomioita seilauksiltani. En syyllistä ketään.Mutta täähän kaikki oli silloin sallittua. paska huuseissakin oli suoraputket sköneen.

Messman

Viesti Kirjoittaja Messman » 17.04.2020 16:17

Tate oikeassa olet, Linkola oli Ainoa Suomalainen vihreä eikä hänellä ollut kumppania joka olis ollut fossiilistenpolttoaineiden kauppias.

ahtaaja

Viesti Kirjoittaja ahtaaja » 17.04.2020 21:57

Totta tuo Linkola toteamus jos vertaa häntä näihin Vihreän PUOLUEEN edustajiin. Aluksihan se oli Vihreä Liitto, ei siis puolue. Silloin joukoissa oli muitakin aitoja luonnonsuojelijoita kuin Linkola. Mutta kun rahaa oli tarjolla puoluetuen muodossa saivat periaatteet väistyä ja tulivat nämä kehä kolmosen sisäpuolen "vihreät". - Itse aiheesta eli mereen laivoista heitetty roina; muksuna asuimme aivan meren rannalla ja joka päivä rantakivien välistä oli löydettävissä "aarteita" joita meri oli tuonut. Kuvallinen dokumentti asiasta löytyy ohjelmasta Kotkan meripäiviltä, jossa muunmuassa Jomppa Ojaharju haastattelee laivojen väkeä merimieskulttuurista. Siinä sivussa kamera kuvaa satama-altaan nurkkaa jossa lilluu jos jonkinmoista tavaraa. (Taisi olla kortonkikin joukossa)

kurittu

Viesti Kirjoittaja kurittu » 01.05.2020 15:46

Ei kannata paljoakaa itseänsä syytellä,koska silloin kun paskoja lemppailtiin mereen niin se oli laillista ja me vain tehtiin niin kun päällystö käski.Minä taas itse tein kovan mokan .Olin seilannut viimeksi vuonna 73:me itämerellä ja kun seuraavan kerran seilasin itämerellä niin tämä tapahtui.Vuonna 82:si otin jopin Berittin Gävlessä jossa lastattiin lautaa Islantiin,lähdettin ulos myöhään illalla kohti Puolaa hakemaan lisää lautatavaraa,olin 12-4 vahti ja kun minun vahti alkoi niin ekalla tauolla paiskasin kaikki paskat uli laidan.Jossain vaiheessa tuli puhe paskoista niin tokaisin,että asia on jo hoidettu.Rakkola oli kipparina kävi kuumana kun sai kuulla asian,hyvä ettei tullut sillmille.Itse olin vähän hämilläni asiasta ,mutta sitten siinä selvisi minulle ,että sillävälillä kun olin pois itämereltä oli kielletty roskien lemppaaminen mereen.Sama asia vuonna 74:jä kun menimme telakkaan Lennyn kanssa Göteboriin niin kun ilta alkoi hämärtään niin lossattin slubbitankista niin paljon mereen kuin vain pystyttiin, siinä tuuliajolla ollessamme Göteborin ulkopuolella. Nyt en tiedä mereen lemppaamisesta yhtään mitään mutta kun katsoo keväisin tien reunoja kun lumet ovat sulaneet niin täytyy myöntää,että tienvarret ovat todella törkeässä kunnossa.Ei pitäisi olla vaikeaa säästää roskat seuraavaan tankkaukseen asti ja laittaa roskat roskakoriin.

Vastaa Viestiin