50 VUOTTA SITTEN

Täällä voit osallistua käytävään keskusteluun, tai voit myös aloittaa uuden.

Valvoja: tempera

Tappajatate2
Viestit: 276
Liittynyt: 01.12.2015 20:30

Re: 50 VUOTTA SITTEN

Viesti Kirjoittaja Tappajatate2 » 08.09.2016 12:42

NORJALAINEN AUTOLAUTTA UPPOSI POHJANMERELLÄ
Etlari 8.9.1966 Norjalainen 2703 tonnin kantoinen autolautta Skagerag upposi keskiviikkoiltana Tanskan rannikon edustalla pelastusalusten ja helikopterien pelastettua siitä 153 matkustajaa ja miehistön jäsentä myrskyiseltä mereltä. Kahden ihmisen tiedetään saaneen surmansa onnettomuudessa, mutta onnettomuus on saattanut vaatia vielä useampia ihmishenkiä, sillä vielä keskiviikkona ei tiedetty kuinka monta ihmistä aluksessa oli. Paikalle saapui tanskalaisia ja ruotsalaisia helikoptereita, jotka pelastivat merestä 60 ihmistä. Helikoptereiden johtaja kertoi, että laiva oli kovasti kallellaan, kun hän kävi onnettomuuspaikalla. Laivalla oli vielä miehistön jäseniä

Tappajatate2
Viestit: 276
Liittynyt: 01.12.2015 20:30

Re: 50 VUOTTA SITTEN

Viesti Kirjoittaja Tappajatate2 » 08.10.2017 12:54

AUTOLAUTTA NORDIA KARILLE SAARISTOMERELLÄ ESS: 7.10.1967

Autolautta NORDIA juuttui karille väistäessään ahvenanmaalaisTa Runaa Saaristomerellä lauantai-aamuna klo 4.30.
Päivän aikana alusta ei saatu vapaaksi, ja uusiin irrottamisyrityksiin ryhdytään sunnuntaina. Aluksi 254 matkustajaa kuljetettiin Turkuun Holmilla ja sieltä edelleen Tampereelle ja Helsinkiin. Satahenkinen miehistö ja rekka-autojen kuljettajat ovat edelleen aluksessa, kerrottiin Siljavarustamosta. Karilleajon vuoksi varustamon päivävuorot Turusta Norrtäljeen peruutetaan sunnuntaina, maanantaina ja tiistaina.
MUISTUUKO TAPAUS MIELEEN :?:

chain box
Viestit: 388
Liittynyt: 03.03.2011 17:13
Paikkakunta: idä virunmaa/ half and half
Viesti:

Re: 50 VUOTTA SITTEN

Viesti Kirjoittaja chain box » 08.10.2017 17:13

Tuo Nordean karilleajo ei ole jäänyt mieleen, mutta muistan 55 vuotta sitten näihin aikoihin, kun tultiin Angus nimisellä hörylaivalla Kielin lussiin.
Tuon Kar Koren yhtiön laivoilla tuntui olleen erityinen taipumus kolarointiin, tätäkin tapausta aikaisemmin oli yksi Kalle Koren laivoista uponnut yhteen törmäyksessä Elben tienoilla. Tuosta Elben tapauksesta oli jäänyt mieleen se, että luotsi oli selvinnyt kuivin jaloin uppovasta laivasta hyppäämällä päälle ajaneeseen laivaan. Sillä miehellä on täytynyt olla ajoitus ja reaktiota paikallaan.( Ei kai tässä nyt rikota tasa-arvolakia kun sanotaan hyppääjän olleen mies)

Niin ko jos sanoin, tultiin kovassa täkkilastissa kielin kanaalin kielin puoleiseen lussiin, seisottiin siinä stand-baissa pakalla.
Vauhti ei näyttänyt kuitenkaan vähenevän, kuului vain mid-shpistä päin kovaa höyryn jyminää, siellä oli kai yliheitto epäonnistunut koneessa ja paineltiin juoksevien ja kirkuvien kaija palvelijoiden saattelemina aika vauhtia portista sisään. Ja heti alkoi satamaan koukkuliinoja pakalle, päähän ja hartioihin niitä satoi. Pika-pikaan juoksi springi ulos plyysistä ja sitten noita huutoja: ”Hol holand Hol”!! Ja me ’hollatiin’ ja ’rellsattiin’, niin että ruoste pölisi pollarista, siihen katkes sitten se sbringi.
Laiva jatkoi vaan matkaa irti päässeen tavarajunan vauhdilla ja voimalla, osa väestä otti jo lyhyet hatkat pakalta, Uusia koukkupäitä satoi kaiken aikaan ylös pakalle, kuitenkin liian myöhään ja keula vannas iski kymmenen tavarajunan voimalla edessä paikalleen töijätyn keskikokoiset perä tuupparin ahteriin. Näkyi ulos juoksevia miehiä ja kalpeat naisen kasvot. Ammottava reikä perärungossa, muuta ei ehtinyt katsoa kun oli taas lyötävä vaijereita pollariin.
Sellainen oli talvi laivassa, missä oli vain yksi ’ särjek’, niminen kirja koko laivaväen käyttöön.
Niin että nuo kolaritkin, joita tapahtui kaksi tuon talven aikana – olivat tervetullut vaihtelua tuohon koksin peittämään arkeen.

Tappajatate2
Viestit: 276
Liittynyt: 01.12.2015 20:30

Re: 50 VUOTTA SITTEN

Viesti Kirjoittaja Tappajatate2 » 09.10.2017 22:46

ESS 8.10.1967
Yli vuorokakuden työn ja useiden turhien yritysten jälkeen saatiin autolautta Nordea irti karilta sunnuntaina tasan kello 15. Alus makasi Nötön majakkasaaren rantakivillä aina siihen saakka, kunnes sen tankeista pumpattiin 100 tonnia polttoainetta tankkialus Petroleaan ja 13 rekkaa ja 10 hekilöautoa siirrettiin ponttoonin avulla Holmiaan.
Tais olla aikamoinen homma :?:

chain box
Viestit: 388
Liittynyt: 03.03.2011 17:13
Paikkakunta: idä virunmaa/ half and half
Viesti:

Re: 50 VUOTTA SITTEN

Viesti Kirjoittaja chain box » 11.10.2017 18:34

Tuo autolautta Nordea, ei kuitenkaan ajanut mäkeen,juustiin silloin kun minä satuin olemaan ruorimatruusina ja tornissa.
Olisko se ollut juuri siinä 70 alkuvuosia, se linjaluotsi tais olla nimeltään Albertti, tai ainakin jotakin aa alkuista.
Oli linjaluotsin vahdin vaihto menossa ja Albertti tuli ylös. ja se aikaisempi nuorempi mies lähti siitä alas. Albertti oli jo aika iäkäs ja todennäköisesti muodolliselta pätevyydeltään kuljettaja, joka oli se linjaluotsin alin muodollinen pätevyysvaatimus tuohon aikaan. Eipä silti, kuljettajat olivat usein saaristojen ja rannikkojen tuntijoita,se miten se sitten sopi isompien alusten työkieleen sellainen, jos oli vaan pikku hinaajia ja hiekkajaaloja kipparoinut.
No kuitenkin Albertti heti vahtiin tultua antoi uuden kompassisuunnan ja se oli aika paljon poispäin kun muistan että laiva kallistui, kuten ne aina tekivät kun otettiin enemmän kerralla ruoria. Tuo kallistuminen, oli kai se, mikä palautti jo alas meneen, taikka vasta matkalla alaspäin menossa olleen vahdista päässeen linjaluotsin ylös. Ihmetteli kai, miksi tässä kohtaan nyt alettiin kääntymään.
Albertti huomas heti kai virheensä ja komensi ruorin vastaan. "Vatten ve haar". tyynytteli Albertti ylös brykälle juossutta luotsia. Ja vatten siinä sitten oli koska ei kolissut

Vastaa Viestiin